Timo Räisänen @ KB, Malmö | FESTIVALPHOTO

Timo Räisänen @ KB, Malmö

Det är något speciellt med denna göteborgs-pöjk. Som under förra året har vunnit priser på Grammisgalan och P3 Guld m.fl. Timo har under gångna året synts på bland annat festivaler, Körslaget etc. Var han än visar sig så vinner han större publik.

Det är en grådaskig tisdagskväll som KB har fyllts till brädden av folk som alla vill se en spelning med Timo. Det är hög förväntan i lokalen och en spänning ligger i luften, spotlighten snurrar och i bakgrunden ligger en tung slinga. Magiskt. Det känns nästan overkligt. Men så kommer han, äntligen entrar vår folkkäre Timo scenen. Och spänningen är olidlig. Publiken exploderar i jubel och Timo ser belåten ut när han blickar ut över publikhavet, han äger scenen. Det visar sig bli en akustisk spelning tillsammans med Hans Olsson som varit med och producerat tidigare skivor med Timo. Han öppnar pampigt och storslaget, fångar publiken som står häpen och hänförd. Under den andra låten ”Fear no darkness”(från hans andra skiva ”I’m Indian”, -06) är publiken så till sig att nästan taket lyfter. Det bryter ut till allsång! Med total uppmärksamhet så följer publiken varenda en av hans rörelser. Timo slår de höga förväntningarna med hästlängder, han är på topp och är där för att stanna. Det är helt enastående. Med en kraftigt varierande spellista håller han publiken som i ett järngrepp efter en mycket underhållande och fantastisk konsert så får Timo stående ovationer av publiken.

Sammanfattningsvis så var kvällens spelning fantastisk, magnifik och storslagen!
Timo är på topp och är här för att stanna. Så det är med stor spänning som vi väntar på hans kommande material.

Jag lyckades även få reda på ett par nyheter av Timo. Under kommande året ska han åka till sin stugan där han producerade den första skivan (”Lovers are lonley”, som släpptes -05) för att skriva nytt material till en kommande skiva! Han ler stolt när han berättar att han själv har renoverat sin stuga. Timo kommer även att uppträda i sommar, dock bara på en festival, Way out West! (Som ännu inte har gjort något bandsläpp!)

Writer: Magnus Chakéll