John Lindberg Trio | FESTIVALPHOTO

John Lindberg Trio

Det är nästan 1,5 år sen jag såg John Lindberg trio live (JLT). En garagefest i norrland öppnade mina ögon för detta rockabilly band. Då var det fest, Lena och jag besökte våra vänner Fredrik och Jeanette i deras garage. Ett överflöd av raggare mötte oss, vi kände oss lite utanför men det vände snabbt. Musiken och den goda ölen gjorde att vi kände oss riktigt hemma. Jag som egentligen är "metal" charmades av bandet och den sköna stämningen.

Nu stod jag i spanskan på Scharinska villan i Umeå och skulle återigen få uppleva dessa energiknippen. De börjar med ”Why dont you dance” och de verkade vilja få igång buggandet. Bandet fortsätter att imponera, de är tighta, skickliga och har roligt på scenen. Martin Engström som spelar ståbas dunkar mäktigt på strängarna och jag kan inte sluta stampa takten. De följer upp med ”This old guitar” och ”I´m on fire”. Några få tappra tar sig framför scenen och börjar dansa när de kör välkända covern ”Johnny B Good”.

Det är lite segt bland publiken och det är inte så konstigt en onsdagskväll. Det bryr sig inte JLT om utan de laddar på riktigt bra. En av de bästa låtarna för kvällen är ”To the rockabilly beat” och svetten dryper om sångaren John Lindberg. Helt plötsligt slutar bandet och tackar för sig. De dyker snart upp igen och publiken vill höra ”High speed daddy” vilket de får. Tiden går fort när man har roligt. Det hade både vi och bandet trots den dåliga uppslutning. Jag imponeras återigen av bandet, det var inte engångs upplevelse! När de lämnar scenen ger jag festivalphotolappen till John. Kvällen avslutas med ett stort leende från honom och kommentaren – Det gillar vi!

Jag ska se JLT fler gånger!

Writer: Mats Söderholm