Xerión: Cantares Das Loitas Esquecidas | FESTIVALPHOTO

Xerión: Cantares Das Loitas Esquecidas

Review716_Xerion_Cantares

Schwarzdorn/Soulfood

Gallicisk mytologi inspirerade Nocturno (gitarr/bas/sang/programmering) till att börja med sitt project XÉRION 2001. Tre demos på tre år fick han till, och de har getts ut på CD i omgångar. Det blev senare dags för medlemmar, men de kom och gick innan dagens line-up blev klar; Nocturno, Daga, keyboards, Iron, gitarr, och O Rei Celta No Exilio, flöjt/pipa/vissla. Ingen trummis alltså. 2007 kom debuten, 2009/10 en EP, och nu är det alltså dags för tvåan.

Körsång modell kloster inleder till åska och regn i ”Badaladas Funerais No Esmorecer da Iua”. Akustisk gitarr och trummor öppnar sedan ”O Espertar do Xérion”, innan Nocturnos torra röst tar kommandot. Trummaskinen låter (som alltid) torftigt, big no-no. Annars är det Dagas keyboards som färgar ljudet och gör XÉRION trevliga. Känslan av medeltid förstärks av O Reis pipor etc. Som mycket etnisk metal gillar de black metal-inspirerade gitarrer, men trots det får det melodiska gitarrspelet huvudrollen, smart. Det blir lätt förutsägbart och tråkigt annars. Något charmigt finns det över få-ackordiska ”Onde a Victoria Agarda”, men stämman i bakgrunden förstörs av det speciella growlandet och trummaskinens hysteriska utbrott. O Reis flöjt förgyller men de galliciska inslagen utnyttjas inte tillräckligt. De atmosfäriska momenten känns korta jämfört med hur trummaskinen huserar och inslagen av närmast nordiskt speedade gitarrpartier får också för mycket utrymme. Med keyboards, flöjt och pipa har de ingredienserna att krydda sin etniska metal på ett snyggt spanskt vis. Men de tar den inte så ofta, istället growlar Nocturno sönder vissa låtar, om inte trummaskinen hunnit före honom i saboterandet.

Track List
Badalandas Funerais No Esmorecer Da Lun
O Espertar Do Xerión