OVERKILL @ Getaway Rock Festival | FESTIVALPHOTO

OVERKILL @ Getaway Rock Festival

New Jerseys stoltheter OVEKILL gjorde storartad entré med att öppna med första låten från nya plattan Ironbound. Det är sjukt ös längst fram och talesättet gör sig klart och tydligt ”Fullt ös medvetslös”. Inte bara den trogna trash-publiken längst fram slänger ut sin vrede ur hårtopparna, utan på scen visas det så mycket kraft och energi att trummisen Ron Lipnicks svett stänker ut och blöter ner de övertända fansen. Helt plötsligt så har hits som Wrecking Crew, Coma och givetvis allsångstrashdängan Rotten To The Core avväpnats.

Bobby ”Blitz” Ellsworth går inte att ta fel på. Killen är mer fit än någon annan på denna planet. Underhudsfett 0.0%. Han utstrålar en FuckYou attityd och samtidigt som han ser stenhård ser man tydligt att han njuter av det fina vädret (som han själv sade att han tagit med sig från Jersey) och givetvis publikens närvaro. Blitz är full av explosiv energi på Monster-stage och springer av scenen vid flera tillfällen för att sedan ta sats och rusa in på scenen och springer ner allt och alla..

Aven om Blitz är en stor show i sig själv så är inte OVERKILL bättre än att de har världens utan tvekan coolaste basist. Även han kan sköta bandet själv. Mannen, myten. Legenden är givetvis D.D Drop Dead Verni! Den långa flätan är passé men en man med större kaxighet och självsäkerhet finns inte i närheten. Han rör sig snyggt och har ett minspel som får Jim Carrey att skita tegelsten.

Nya Ironbound och Bring Me The Night är redan klara att läggas till deras s.k. klassiska låtar. Sinnessjuka låtar som är sinnessjukt bättre live. OVERKILL visar vart skåpet skall stå och att oldschool-trash skall upplevas live.

Den knappa timmen de hade på sig, utnyttjades till fullo och ett återbesök nästan år är ett måste.
Nu måste jag åka till Wacken för att få en ordentlig dos Overkill igen.

The GREEN and BLACK