Join Festivalphoto at Faceboook
Follow Festivalphoto at Twitter
Watch our festival videos at Youtube
Follow Festivalphoto at Instagram

The Malice - Dödligt, personligt med orientaliska inslag | FESTIVALPHOTO
 

The Malice - Dödligt, personligt med orientaliska inslag

Review4619_Hubbetext

The Malice är ett nytt tillskott på den svenska death metal-kartan. En genre som kan tyckas vara smal men som är populär världen över. Bandet släppte sin debut-EP 2016. Uppföljaren Lamashtu, 2018, har fått mycket goda recensioner från ett antal musikmedier runt om i Europa. Inslaget av orientaliska instrument och toner ger bandet en identitet som sticker ut. Svenska Hubbe Liljegren är tillsammans med tyske Claudio Enzler bandets två medlemmar.
Jag träffar Hubbe i en öppen och personlig intervju där han bland annat berättar om sin bakgrund och hur den har påverkat musikens inriktning och texter.

Bandets historia och produktion

Hubbe börjar med att berätta om sin personliga resa;

- Jag har inte kunnat jobba på några år då jag drabbades av en mental kollaps 2014. Jag gick hos psykologer som försökte utreda orsaken och till en början så trodde vi att det var kopplat till jobb och utbrändhet. Det kan ha varit en bidragande orsak men för ca 1 år sedan, efter lång väntetid, fick jag diagnosen ADHD, berättar han och fortsätter;

- ADHD kan yttra sig på många olika sätt men de flesta upplever att deras hjärna går på högvarv och är väldigt detaljofokuserad hela tiden, vilket är en stor påfrestning. Att känna att något är fel och inte fatta varför man är som man är. När jag fick diagnosens ADHD var det mycket som föll på plats, och många frågor som fick svar.

- I samband med att jag sjukskrevs så behövde jag göra något kreativt och jag är musiker i grunden, gått musikgymnasium, spelat gitarr och spelat i metalband. Nu kände jag att det var så jävla mycket jag behövde frigöra mig ifrån mentalt så därför skapade jag The Malice som ett projekt för att sitta hemma och skriva musik. Det handlade mycket om att gå en mental MMA-match med mig själv, det jag hade inombords.

Hur startade samarbetet med Claudio?

- Claudio och jag träffades när vi båda var ute och turnerade för många år sedan, säger Hubbe. Sen när sociala medier slog igenom så återfick vi kontakten och började samarbeta.
Claudio och jag började laborera och jag lärde mig studioteknik som är betydligt enklare idag.

- Jag skriver alla arrangemang, även sångarrangemangen. Det man måste förstå är med death metal är att growlen är ett eget instrument med en egen takt. Det som är lite unikt med Claudio är att hans growl är välartikulerad så att man faktiskt hör vad han sjunger. Han låter lite som min gamla idol David Vincent från Morbid Angel som jag började lyssna på redan som 12-åring. Mina bröder brukade kolla på Headbangers Ball (En del av MTV) och sent på natten kom Morbid Angel. Det var min första kontakt med death metal , dess uttryck och musik, och det fascinerade mig otroligt mycket .

Hur fungerar det att jobba från två olika länder?

- Claudio spelar in sången i en studio i Tyskland och sen skickas det till mig här i Sverige där jag editerar den. Första EP'n gavs ut på CD och digitalt. Nu kör vi bara digitalt. I ett senare läge när vi finns etablerade på livescenen så kommer vi släppa mer fysiskt material.

Musiken och texternas bakgrund

Hubbe är en musiker med bred kunskap och ett genuint intresse för komposition. Han berättar mycket intressant historia kopplad till både musik och text.

- Jag tycker om den hårda musiken som death eftersom det gör mina tankar lugna.
The Malice ska vara känslan av att få ut vår urnatur ur oss. Också att få människor att känna att det är ok att tänka själva och att det faktiskt är ok att känna även känslor som tex hat. Att förneka sådana känslor är det som gör många till väldigt farliga individer.



Hubbe har växt upp i en miljö där det fria tänkandet inte var en självklarhet utan där uppfattningar och förhållningssätt var kopplade till en starkt kristen miljö. Som alla barn så anammade han sina föräldrars tro men hade i vuxen ålder byggt upp en mycket stark känsla av utanförskap och att inte räcka till. Att känna sig dålig och inte få vara människa i dess fulla natur. Då började han också ifrågasätta vad tron verkligen handlade om. Han berättar;

- Jag insåg mer och mer att jag är humanist. Jag tror på människans förmåga att förändra saker i världen. Därför handlar många av mina texter om våld, mörker och elakhet - The Malice (översättning ondska, elakhet). Texterna speglar oftast det jag bearbetar inombords.
De kan tex vara religionskritiska eftersom jag kan se att människor kan bli slavar under vissa förhållanden, att inte få tänka själva och ifrågasätta. Texten till The Pestilence of Ibra, handlar om hur religion förslavar människor och rättfärdigar våldsamma handlingar.
För min egna del så växte jag upp i en trygg och kärleksfull familj med bra värderingar gentemot hur man skall behandla människor, men konceptet med frälsning, helvete och Gud köper jag inte. Som humanist tror jag att det är vi som förändrar vår framtid och att våra öden är något vi själva formar.

Steget från att läsa Bibeln till att vara intresserad av historia är inte så stort och väljer man att se Bibeln som en historiebok så finns det många intressanta kopplingar till andra källor.

- Jag tycker om det Sumeriska (sumerisk tid 3220 f. Kr - 2000 f. Kr, Mesopotamien/gamla Irak) och använder det ofta i mitt uttryck, säger Hubbe. Det har en mystisk kultprägel omkring sig. Det vi inte vet så mycket om fascinerar mig. Just det mörka har alltid fascinerat mig, både fiktivt men också för att det finns inom oss människor. Detta intresset har säkert präglats av åren i en miljö där det mörka och onda inte fick ta plats.

Många förknippar felaktigt death metal med Satansdyrkan. Däremot är Satan ofta en gestalt som får symbolisera det mörka budskapet.

- Vad är Djävulen? För mig är det något som man skyller på, förklarar Hubbe. I grunden är det människors misstag och handlingar som har skapat myten om djävulen. La Mashtu i den Sumeriska historien är en av flera myter av något ont väsen såsom Satan, Set, Hades som vi kan hitta i flera religioner och myter. Hon är en kvinnlig demon i den Sumeriska historien, där man kan läsa om ett uppror mot de högsta av gudar, för att senare bli utesluten och förbli den fallne.
Detta är exakt samma berättelse som man sen kan hitta i kristen och judisk historia. Det är taget därifrån, bara med ändrade namn.
När jag insåg detta så undrade jag också var Abraham kom ifrån? Han kom från Uhr i dåvarande Mesopotamien. Han levde i den Sumeriska kulturen och var influerad därifrån. Även andra texter såsom en Messias som föds av en jungfru och Noahs ark bl a. Det var då jag på allvar insåg i mitt liv, att detta tror jag inte på.

Eftersom både jag och Hubbe har en bakgrund i starkt religiösa miljöer så blir det en hel del djupa samtal om hur religion påverkar oss människor. Allt berättar jag inte här men det är en intressant bakgrund som gör att The Malice känns som ett extra intressant koncept. Det ger ett större djup i musiken eftersom allt det här påverkar soundet och texterna.

Det orientaliska soundet

Den andra delen som gör musiken speciell är de orientaliska inslagen. Hubbe förklarar bakgrunden;

- Det första materialet med The Malice var bara ren death metal men nu kände jag att jag ville utveckla mitt musikaliska uttryck. Jag har en stor kärlek till orientalisk musik. Den kom mycket under gymnasietiden bl a genom band som Myrath och Orphaned Land. Det är mer progressiv musik men de använder de arabiska influenserna i metal.
Jag ville inte göra det som man på musikerspråk kallar den Frygiska skalan, som bland annat Dio i Rainbow har använt sig av, harmonisk moll.
Istället ville jag gå vidare med den arabiska skalan där det finns något som heter mikronoter. Det är toner som ligger mellan våra toner och som i våra öron kan uppfattas "falskt" då vi använder 8-tons skalan Jag gick en kurs hos en musiker från Irak så vår nya EP är mer ett test på att få in det här i death metal.

Gensvar, fans och framtid

Hur har fans och recensenter tagit emot er musik?

- Gensvaret har varit överväldigande och vi har fått många riktigt positiva recensioner från både Europa och övriga världen. Vi har bland annat fått många kommentarer om att det är bra arrangerat och det är ju roligt. Jag har ju lärt mig musik och harmonilära från grunden och det är klart att jag har nytta av det. Ska man bryta mot reglerna måste man kunna reglerna, annars så går man lätt fel. Jag gillar att produktionen är ren och klar och det har vår producent Ulf Blomberg gjort jättebra.
- Det finns en stil som kallas Swedish Death Metal men det är inte det som The Malice spelar. Detta gör också att många av dom som köper vår musik är de som mer gillar det amerikanska soundet men där de får med en skandinavisk touch och orientaliska instrument. Bland annat har vi en ganska stor fanbase i staterna.

Att spela live är naturligtvis något som The Malice ser fram emot.

- Nu letar vi efter musiker som vill spela med oss live så tanken är att ni ska få riktigt känna musiken och se uttrycket. Hur häftigt är det inte att gå på en death metal konsert och känna baskaggarna smäller i bröstet?

Personligen är jag inte ett superfan av death metal i allmänhet men en sak är säker; jag ser fram emot att se The Malice live och det tror jag att det är många som gör.

Writer: Elise Pavicic
I don't have Facebook


|Home|