BANDIT INSANITY TOUR @ KB, Malmö 7/2-14 | FESTIVALPHOTO

BANDIT INSANITY TOUR @ KB, Malmö 7/2-14

Review3886_20150207_Hardcore-Superstar-Bandit-Insanity-Tour-Malmo_Beo0215

Bandit Insanity Tour gjorde ett depåstopp på KB i Malmö. Med inte två eller tre utan hela fem hårt rockande band så var lördagskvällen räddad från en annars så urvattnad schlager-kväll hemma i TV-soffan. Ett av Sveriges största hårdrocksband, Hardcore Superstar och 80-tals idolerna i H.E.A.T. tävlade om publikens hängivelse. Men innan dessa två rockikoner intog scenen så fick de lokalen uppvärmd av radiorockarna i Smash Into Pieces, schalgergänget i Outtrigger och uppstickaren Crunge.

HARDCORE SUPERSTAR
HCSS röjer järnet från start till mål. Om de inte vänt scenen upp och ner innan de är färdiga så har de gjort en dålig insats. Mesk-tyngda Moonshine rivstartar något som visar sig bli en kväll med total urladdning. På något märkligt sätt byter de batteri till varje nummer för de är fulladdade och högexplosiva hela setet igenom. De var så pass på hugget att de skruvade upp till 11 och gick all in med målet att leverera en sjuhelsikes show och ha roligt. Publiken var inte sen med att visa sin respons och kärlek för dessa Göteborgare.

Det skämtades friskt mellan och mitt i låtarna och det mesta gick ofta överstyr, utan att tumma på kvalitén. De spelade fel, började på fel låtar och bjöd på sig själva. Allt detta utan att lyckas med konststycket att tappa bort sig själva. Adde, Sveriges egna Tommy Lee gick bananas bakom sitt slimmade trumset. Jocke slängde sig över publiken medans Vic Zino var ett yrväder som gjorde piruetter med sin gitarr. Precis som vanligt med andra ord.

Glue som är ny i setet är en gammal omarbetad låt som släppts som deras senaste singel. Tyvärr är det den tråkigaste låten de släppt på säkert tio år men live var den snäppet bättre. Avslutande Last Call For Alcohol och We Dont Cellebrate Sundays tog säkert över 20 minuter att genomföra! Sundays var en total ursinnig urladdning, för att inte tala om den utdragna Last Call som urartade innan de ens fått upp några från publiken så som de brukligt gör till denna allsångs-hybrid.
Det var dock inte enbart HCSS som fick hjärnsläpp utan de ca 20 från publiken som fick komma upp och dansa på scenen svepte sina jägershots innan Jocke hann greppa mickrofonen! Så poängen med att de skulle sjunga med i refrängen ”last call for alcohol” och därefter svepa sina shots, rann mellan fingrarna på det överenergiska bandet.

Har man varit på en HCSS spelning behöver man inte besöka gymet dagen efter. För gör man inte av med energi på deras spelningar då hjälper inte ett löpband eller en slagsäck!

HCSS speltid ca 95min
Bäst: den konstanta urladdningen
Sämst: Att de tog upp alldeles för många på scenen. Folk slogs för att ta sig fram och upp på scenen.

H.E.A.T.
Introt med Glenn Freys klassiska 80-tals megahit The Heat Is On ljudandes ur högtalarna slungade publiken bak i tiden till den nyonskimrande gulderan. 80-tals hjältarna H.E.A.T. levererade 1:a klassens rock med fylliga synthslingor, stora frisyrer och enorm spelglädje. Eric har äntligen kommit in i bandet som sångare och frontman med riktig stjärnstatus. Aldrig sett han så glad och energisk tidigare. Bandet var samspelta och avslappnade. Varje låt gav en njutning både ljud och bildmässigt. Framförandet var extra allt och detta var klart den bästa spelningen jag sett med H.E.A.T. sedan Eric gick med.

Det känns som om de fått en nytändning med senaste albumet Tearing Down The Walls.
Titelspåret framfördes förövrigt på ett fantastiskt sätt då Eric ackompanjerade elgitarren med sin akustiska gitarr. Låten Mannequin show med sjukt bisarra Britney Spears vibbar, bevisar att deras nya material håller världsklass. Medryckande.
Likt Jocke i HCSS så var Eric övertänd. Han grimaserade och log med hela ansiktet hela konserten igenom. Han hoppade även ner på dansgolvet och sjöng rätt in i tjejernas hjärtan.

Late Night Lady är en låt man aldrig tröttnar på. Ifall nu någon trots allt skulle göra det så gjorde H.E.A.T. en finurlig utsväng med att baka in Helan Går och Deep Purples Highway Star. Underbart.

H.E.A.T. speltid ca 55min