Freak Kitchen at Kulturbolaget in Malmö | FESTIVALPHOTO

Freak Kitchen at Kulturbolaget in Malmö

Freak Kitchen... Dessa lössprungna kossor borde hägnas in för länge sedan! De är en fara för alltför seriösa allmänheten. Nu är det är inte galna kosjukan vi snackar om utan en vilt språngande överglad Göteborgs-trio. När Freak Kitchen besöker Malmö för första gången så står ingen säker från deras galenskap.

Självdistansen sprutar ur öronen på gitarrvirtuosen Mattias IA Eklund. Basisten Christer står redo i full kravall-mundering och den skogstokiga och barfota trummisen, Björn nynnar lekfullt för sig själv. Kvällen har inte ens börjat innan ett stort antal skrattattacker riktats mot publiken.

Det bjöds på en del nytt material från senaste alstret Cooking With Pagans. Även IAs egna korta men enkla slogan ”Goddy Goody” har fått en egen låt! Knasigt. Under tekniskt svåra (Saving Up For An) Anal Bleach får Björn visa vilken grym trummis han är och vevar med armarna och slänger med håret. Det är många taktbyten och idiotiska men samtidigt genialiska brytningar i låten. Freak Kitchen består verkligen av riktigt skickliga musiker som inte är rädda för att ta ut svängarna.

Mellansnacket var som en egen show i sig och IA var som alltid hur skön som helst. Det var gitarrbyte mellan varje låt, bara för att de inte kunde enas om hur setlisten skulle se ut. Så det blev mycket lattjolajban mellan de orkestrala verken. Mycket vikt lades på vilken färg på gitarren som IA skulle välja och hans nyborstade hår som jämt och ständigt var i vägen. Även basisten Christer fick föra några byten och han försökte bräcka IAs färgglada gitarrer med sina svarta basar, varje bas i olika svarta färger! Stor humor. Christer som utnyttjade hela scenen gick hårt ut och i slutet av den ursinniga Ranks Of The Terrified, bröt han av stiftet i sin bas. Vilket gav tid till att Björn och IA kunde leka ännu mer mellan låtarna.
Björns ständiga nynnande övergick till att han spelade trumsolo för sig själv (på extrem låg ljudnivå). Även om tonvikten låg på musiken så gick det nästan att tro på att man var på en humorgala. Klassiska Appetizer må vara ett av Freak Kitchens säkraste nummer men denna gången fumlade IA helt bort texten och började istället skratta och småsjunga om att han just glömt bort texten!

De nya låtarna som Sloppy, Anal Bleach och Private Property (Christer på sång) tar Freak Kitchen till ytterligare en nivå och det är verkligen underbart att stå där och lyssna och njuta av den väldigt komplicerade musiken samtidigt som man försöker förstå hur de lyckas sätta ihopa låtarna med de genomkorkade samt genialiska texterna! Något som IA själv påpekar efter Teargas Jazz är att många av låtarna är så besvärliga att spela. Under avslutande Murder Groupie så svävade hela bandet ut ordentligt och improviserade medans de kollade på varandra och undrade vad den andre håller på med. Resultatet då? Ren magi.

HARKLA
Som uppvärmningsakt fick Trelleborgsbandet Harkla värma upp den glesa publiken. En extra svår uppgift då Harkla normalt sett har en helt annan typ av publik. Med deras blytunga Meshuggah och Devin Townsend mashup så stod publiken mest med händerna i fickan och undrade vad fasiken det var som hände på scenen. Harkla gick all-in med enorm scennärvaro trots publikens tafatta respons och gjorde en solid insats. Det lät väldigt mycket metal men problemet var att de hade helt fel publik. De skulle öppna för ett helt annat band där publiken inte är främmande till dödsvrål och frenetiskt headbangande.

Speltid FREAK KITCHEN: 100min
Bäst: Galenskapen och improvisationen
Sämst: Den stillastående publiken