SAXON & Dirty Passion @ KB Malmö 9/3-14 | FESTIVALPHOTO

SAXON & Dirty Passion @ KB Malmö 9/3-14

Review3432_20140309_Saxon-Kb-Malmo_6198

Saxons återkomst till KB gav eko i hela Malmö.
Efter att spelningen i vintras blev framflyttad till nu, så var malmöiterna verkligen taggade upp över öronen. Så taggade att det redan under första låten dök upp en överförfriskad crowdsurfare som seglade över räcket. Det märks ganska tydligt att Saxon har ett speciellt förhållande till Sverige. 63-årige Biff Byford suger åt sig all luft inne på KB innan han tar ton i hårdbankade Sacrifice och visar var skåpet skall stå.

Biff tar vara på sina fans i alla åldrar och lät en 13-årig grabb få presentera den lekfulla Hammer Of The Gods. Saxon bjöd på ett väl blandat set med några nyare låtar och de största klassikerna. Sällan spelade Sailing To America var ett överraskande inslag som visade att Saxon inte är rädda för att röra om i grytan.

Saxon är ett förhistoriskt monster, fullt bepansrat med nitklädd metall och med Biff ridandes på dess rygg. Det är otroligt hur hårt och länge dessa fanbärare inom den traditionella hårdrocken fortfaranade kan mala på. Nigel Glockler utnyttjar hela sitt svulstiga trumset. Basisten Nibbs Carter släppte loss fullständigt och headbangade hysteriskt jämt och ständigt så att undertecknad nästan trodde att huvudet hans skulle trilla av! Han måste ha tuggat på någon speciell vitamintablett för han körde verkligen All-In.
Doug Scarratt på gitarr demonstrerade (med vikt på demon) sin fingerfärdighet inför fansen längst fram som lirade luftgitarr. Gitarristen Paul Quinn med den obligatosiska bandanan, var som fastklistrad på sin vänsterkant då han fokuserade hundra procent på sitt spel och bet sig ständigt i läpparna.

Biff dominerade enligt sedvanlig ordning och gjorde inget överraskande. Han körde på som han alltid gör med rösten i behåll. Med samma mellansnack om att de inte spelar på SRF detta året och hur kul det är att spela på klubbar som KB i Sverige. Likt Ozzy så är han glad att kasta vatten på publiken och denna kvällen var inget undantag. Ett dussin vattenflasker gick nog åt. Han gav även det svenska regelverket en rejäl höger. Han förklarade hur lågt 100dB är genom att lägga mickrofonen åt sidan och skrika ”så här högt är 100dB” och att Saxon borde spela i minst 200dB!

Notis: Biff avslöjade att de redan påbörjat skriva nya låtar och att de kommer återkomma med en gigantisk turné i vinter.

Speltid: 1tim 45min

1. Intro
2. Sacrifice
3. Power and the Glory
4. Heavy Metal Thunder
5. Battalions of Steel
6. I've Got to Rock (To Stay Alive)
7. Stallions of the Highway
8. Hammer Of The Gods
9. Solid Ball Of Rock
10. Dallas 1 Pm
11. Night Of The Wolf
12. Sailing To America / Rock N Roll Gypsy
13. 747
14. Strong Arm Of The Law
15. Wheels Of Steel
--------------------------------------
16. Crusader
17. Denim And Leather
18. Princess Of The Night

DIRTY PASSION
Skånska Dirty Passion gjorde ett bra jobb som uppvärmare åt Saxon.
De fick äran att spela inför ett nästan fullt Kb vilket inte händer alltför många förband då publiken gärna droppar in precis innan huvudakten. Deras senaste singel Shame är en helt ok enkelspårig hårdrockslåt utan några utsvängningar. Hardcore Superstar influerade låten Daughter Of The Reaper var en riktig partylåt som fick med sig publiken. Sångaren Kriss har gett DP en liten nytändning och fungerar mycket bra i genren.

Review3432_20140309_Saxon-Kb-Malmo_6019