FINNTROLL & Battle Beast @ KB Malmö 20/2-14 | FESTIVALPHOTO

FINNTROLL & Battle Beast @ KB Malmö 20/2-14

Review3400_20140220_Finntroll-Kb-Malmo_Beo1520

De finska skogstrollen gjorde äntligen bejublad comeback på KB efter tio långa år. Denna gång med en annan sångare, Vreth (Mathias Lillmåns) och han är den bästa Finntroll haft. Både röstmässigt och vid scennärvaron.

Vreth vrålar och ryter sig fram under Blodsvept på ett sådant iskallt sätt att undertecknad fick gåshud. De spetsiga öronen förhöjde deras intensiva och galna framträdande visuellt och publiken dras direkt in i Finntrolls vrängda och galna värld fylld med polka, folkdans och moshpits.
Ölen flög all världens väg under Solsagan då publiken inlevelsefullt dansade polka och levde sig in i den fantastiska musiken. En fantastisk känsla spred sig snabbt mellan KBs väggar likt en pest från trollen.

Vreth headbangade intensivt tillsammans med hela frontlinjen i publiken, särskilt under Svartberg. Finntroll hade extremt roligt på scenen och bara några låtar in så uttalade sig Vreth om att de ville återkomma redan nästa vecka! Keyboarden låg helt rätt i ljudbilden och framhävdes extra i Under Bergets Rot. Att hålla båda fötterna på marken samtidigt var fullständigt omöjligt när det enda kroppen ville göra var att dansa cancan. Stå stilla till en Finntroll-konsert är en fullständig omöjlighet.

Flera nya låtar som Mordminnen, Ett Folk Förbannat och När Jättar Marchera håller igång publiken men så fort äldre material som Slaget Vid Blodsälv så bildas det vildsinta moshpits. Personer som ramlar lyfts lika snabbt upp igen och det är ett kontrollerat kaos! Men sångaren Vreth vill ha mer och frågade publiken snällt om de ville göra en wall of death (där publiken delar på sig och lämnar golvet framför scenen helt öppet. På kommando springer de två sidorna rätt in i varandra likt ett blodigt slagfält). Eftersom Vreths ord är lag så ställde malmöpubliken gladeligen upp. Att det sen var torsdag kväll spelade ingen som helst roll.
Avslutande Trollhammaren vet inga gränser. Folk lirar luftdragspel och spottar fradga.

Speltid. 1tim 18min

BATTLE BEAST
Finska Battle Beast har fått en nytändning med nye sångerskan Noora Louhimo som med sin aggressiva sångstil levererar örfil efter örfil. Många nya fans har slutit upp, mycket p.g.a. hitlåten Black Ninja. Black Ninja är en halvdan låt som Noora lyfter med sin kraftfulla stämma och låten bygger helt och hållet på när hon går upp i de höga tonerna. En hypad låt som denna kväll fick storstryk av rökare som Let It Roar, Kingdom och Raven.
Let It Roar gick loss med kraft och attityd. Kingdom var hård och snabb medans Raven var kort och intensiv med blytungt mangel. Under sina 45 minuter lyckades nog Battle Beast värva nya fans och lämnade inte många besvikna.

Review3400_20140220_Battle-Beast-Kb-Malmo_Beo0653