Thomas Di Leva @ Kulturhuset Hässleholm 15/2-14 | FESTIVALPHOTO

Thomas Di Leva @ Kulturhuset Hässleholm 15/2-14

Review3399_20140215_Thomas-Di-Leva-Hassleholms-Kulturhus-Hassleholm_1494

Hässleholm firar 100 år och folkkära Thomas Di Leva är en stor del av jubileumet, som spelade inför nästan ett fullsatt Röda Salong i Hässleholms kulturhus.

Publiken som trotsade både melodifestivalen och OS-hockeyn välkomnades varmt i foajén med jubileumsmingel. Cider i champagneglas och snacks stod prydligt uppdukat bland levande ljus. Stämningen var avslappnad och varm inför kvällens magiska resa.

Thomas Di Leva svävar nästan ut på scenen till publikens jubel. Avslappnat bjuder han direkt på låten Ge Aldrig Upp och det första som slår undertecknad är hur kraftfull hans röst är utan att behöva sjunga högt. Låten som han ställde upp med i melodifestivalen 2012 var denna gång betydligt varmare och mer uppiggande mot vad den var hemma i tv-soffan. Ge Aldrig Upp var snyggt uppbackad på piano av Anders Lundström, som även spelade gitarr under kvällen.

Thomas är en mycket skön kille som bokstavligen skrattar sig igenom hela kvällen. Även när han presenterar låtar med tyngre innehåll som mobbning och orättvisor. Det kändes som om Röda Salongen förflyttades i tid och rum och bara svävade i allt och inget. Hysteriskt roligt blev det när Thomas bestämde sig för att kasta ut frukter till publiken. Responsen bland den mogna publiken kunde jämföras med en skolklass som skulle fånga godis. Som Thomas själv sade ”Det är som att vara på kålmorden”.

Thomas pratade vanligtvis några minuter mellan låtarna och skapade en känslosam kontakt med Hässleholmarna. Han filosoferade och seglade ofta iväg i sina livliga tankar som han delade med sig av. Han skämtade så glatt och friskt med både sig själv och publiken att det var omöjligt att inte hålla sig för skratt. Bara en sådan sak att han lyckades få publiken att fantisera Lasse Berghagen klädd i endast tanga badbyxor som strandraggare i Miami! Hyllningslåten till just Lasse Berghagen, Sträck Ut Din Hand från SVTs succéprogram Så Mycket Bättre levereras med mycket kärlek och värme. Det bjöds på mycket kuriosa runt låtarna och om hans liv och det med är med högsta koncentration publiken sitter och lyssnar.

Det bjöds på flera låtar från färska albumet Innan Solen Går Upp som i tankeställande Lights Out På Ålderdomshemmet, ungdomliga Född I Gävle och stolta Drömmen Om Sverige. Mellan låtarna kunde Thomas inte hålla sig borta från Hässleholms kranvatten som han hade hört så mycket gott om. Han tömde två hela kannor med vatten. Hade det funnits en tredje kanna så hade han nog tömt den med!

En av kvällens mest minnesfulla nummer var kombinationen av glada Vi Får Vingar När Vi Älskar och mörkare Dansa Din Jävul. En magnifik sammansättning av två klassiska låtar. Spelglädjen var enorm och scennärvaron total. Publiken satt nära men trots det så svävade Thomas fram till scenkanten och levde rockstjärna när han röjde loss med sin akustiska gitarr.

Avslutande Vi Har Bara Varandra är så klassisk och självklar att publiken står upp gungandes och klappande med händerna i hopp om att kvällen aldrig skulle ta slut.

Längd: 1tim 45min.
GE ALDRIG UPP