CRUSIFIED BARBARA & BONAFIDE @ KB Malmö 19/12 | FESTIVALPHOTO

CRUSIFIED BARBARA & BONAFIDE @ KB Malmö 19/12

Tomten kommer tidigt till Malmö.

Snökaos och ilande kyla. Den aggressiva men samtidigt mysiga vinterkväll i Malmö skapade många problem. Det var oerhört svårt att ta sig till Malmö och många tvingades tyvärr stanna hemma och missade kvällens underbara turné-avslutning med tjejerna i Crucified Barbara och Malmös egna Bonafide.
Efter en nästan 6 veckor lång Europa-turné så kom bussen till Malmö och KB.

Med sig hade den ett last med hyperaktiva och glada själar som hade ett enda mål i sikte – Att rocka gärnet!

Melodifestival aktuella Crucified Barbara delade scen med Bonafide som var först ut denna blåsiga kalla kväll. Taggade upp över öronen och med ett självlysande självförtroende efter en lyckad utomlands visit, där de sålt slut på alla sina skivor, ställer de sig på scenen och visar direkt vilka kungar de är. Dog från senaste plattan knockar vartenda en i publiken. Det är rejält gung och adrenalinet pumpar redan för fullt. De kör massor av nya låtar och vartenda en fyller en med kärlek till den tidiga rock n´ rollen. Ljudet är riktigt bra. Inget ”förbands-ljud” utan det låter kalas. Tyvärr är publiken inte helt med i rörelserna med de kan bero på att var stelfrusna innan de kom in i varma KB.

CB kommer in på scenen vid några tillfällen och samspelar med Bonafide. En upplevelse som heter duga. En helvetisk rockshow som publiken uppskattade.
Är det turnéavslutning så är det som Pontus Snibb sa. Även Bonafides producent Chips gästspelar i slutet. En mycket värdig avslutning.

Värmen hade äntligen fått upp publiken nu och det var gott om folk trots svårigheterna att ta sig till spelningen pga vädret.
Det första som slog mig när Nicki började slå på sina rosa-glittriga trummor var att detta är hårdare. Mycket hårdare än när jag såg dem sist på SRF. Bra ös från början och tempot visade sig hålla hela vägen fram till finalen. Tjejerna hade en kaxig attityd och såg jäkligt bra ut när de stod där på scenen och visade publiken vad de ville förmedla med sin raka rock. Låtarna handlar om att bränna gummi och bara rocka stenhårt. Turnén har förevigats av en kameraman som skall göra en dokumentär om CB och filmade glatt från både dansgolvet och scenen. Kul att det filmades i en mindre och mysig lokal som KB. Motörhead är en stor influens för tjejerna och de hedras med en kaxig version av Killed By Death. Och som den hyllades. Först kommer basist-Micke ut på scen och jammar och körar. Sen överraskas alla av att hela Bonafide kommer ut och spelar. Inte bara Bonafide utan nästan hela crewet hoppar upp. Kvällen blir bara bättre och bättre. Efter att ha svalkat av sig med en öl så är det dax igen för en duett på scen mellan Mia och Pontus. Låten Jennyfer får ett liv och levereras kristallklart.

En tidig julklapp som får alla andra julklappar att vara överflödiga.

KILLER ON HIS KNEES
PLAY ME HARD