DARK TRANQUILLITY & Darkane @ KB Malmö 8/12-13 | FESTIVALPHOTO

DARK TRANQUILLITY & Darkane @ KB Malmö 8/12-13

Review3269_darkane

En tuff match mellan Helsingborg och Göteborg utspelade sig mitt I Malmö på KB under söndagskvällen. En fight som knockade publiken fullständigt.

DARKANE:
Darkane med den überduktiga maskinisten Peter Wildoer köttande sig igenom ett 50 minuter långt set smockfullt med mangel och käftsmällar. Senaste tillskottet, den thrashiga frontmannen Lawrence Mackrory har med sin insats på senaste plattan gett nytt liv till Darkane. Röstskådespelaren Lawrence som bl.a. gjort svenska rösten till pandan Po i Kung Fu Panda och som normalt axlat rollen i skräck-thrashbandet F.K.Ü. gör ett högst imponerande jobb bakom mickrofonen. Fyra nya låtar från senaste alstret The Sinister Supremacy visar att Darkane är precis lika smutsiga som tidigare och lämnar ingen besviken under Mechanically Divine eller The Decline.

Lawrence visar att han även kan bemästra Andreas Sydows tekniska dänga Innoence Gone. Andreas må vara saknad men har fått en värdig efterträdare. Plötsligt så fick dock publiken en tidig julklapp. Andreas kommer ut på scenen och kör blytunga Chaos VS Order tillsammans med Lawrence. Publiken hamnar nästan i extas och svarar snabbt med att headbanga intensivt. Extremt tufft gjort av Darkane.

Under hela konserten är det dock Peter som fullständigt briljerar med sitt avancerande skinnpiskande bakom delar av Dark Tranquillitys trumset. En av Sveriges skarpaste trummisar. Avslutande ”balladen” EXISTANCE Is Just A State Of Mind sätter punkt för en oerhört teknisk och svårsmält show.

DARK TRANQUILLITY:
Mikael Stanne berättar snabbt hur glada de är att få komma tillbaka till Sverige efter fem veckors turné ute i Europa. Den skånska publiken ställde upp och var engagerade genom hela spelningen. Publikmassan var inte stor, kanske 300 personer, men dem hördes och syntes ordentligt och det kändes som om bandet spelade för ett utsålt KB. Mickael är en lysande sångare och en enastående frontman som håller kontakten med publiken under låtarna. Han lyfter spelningen ett snäpp helt på egen hand då han under avsaknaden av kravallstaket gör att det blir intimt och närgånget då han nästan klampar rätt ut bland publiken. Närvaron är total. Han får bra respons och ger mångfalt tillbaka.

Sången ligger bra i mixen men överröstas ibland av den högt lagda keyboarden. Dubbeltrampet fläskar till det ordentligt och Anders bakom trummorna har en svettig afton. Showen är riktigt snygg med preciserad ljussättning framför trumpodiet och psykedelisk svartvita animationer på projektorduken.

Nya albumet Construct är väl representerad med bl.a. den mysiga What Only You Know som har en skön melodi och där keyboarden ligger tätt med Mikaels mjuka sång.

Dark Tranquillity täcker över stora bitar från hela deras karriär under den hela 20 låtar långa och intensiva konserten. Den vackra The Mundane And The Magic förstärks av blommor som blommar ut bakom Anders. Låten inleds och avslutas med enormt jubel. Terminus klappas igång och det typiska Göteborgssoundet får publiken att hoppa omedvetet. Göteborgssoundet gör sig mycket väl i Malmö.

Matchen då? Den vann Dark Tranquillity med 4-3

DARK TRANQUILLITY 100 min: 4/5
The Science of Noise