HARDCORE SUPERSTAR @ KB Malmö 10 dec | FESTIVALPHOTO

HARDCORE SUPERSTAR @ KB Malmö 10 dec

I väntan på att Hardcore Superstar skall gå på scenen så blir det allt varmare och varmare. Ett problem som KB har alltför ofta ät ventilationen som inte kyler ner. Dia Psalma gjorde sitt som öppningsakt men fick inte publiken med sig.

HCSS spelade för inte så länge sedan i Kristianstad inför över 1000pers utomhus i regn. Då gjorde de ett helt vanligt gig utan större inlevelse (kanske på kylan och regnet). Denna gången kändes energin sprudla från hela gänget när de steg på den nakna scenen. Den enda scendekorationen är Addes trumset som är väldigt högt placerat. Efter introt till Beg For It så är karusellen igång. Jocke dansar lika glatt som alltid. Martin på bas ler precis som om han fått kinderna tejpade upp till öronen och Malmös egna Vic Zino väljer att skrota Carolas heliga fläkt men slänger helvilt med håret endå. Adde bankar på trummorna enligt eget utsago - ”Slår som en tjur så att det blir stora gropar i skinnet”.

Det bjuds på flera goda låtar från senaste alstret som är nominerat till en grammis – Beg For It. De nya låtarna som Into Debauchery låter fruktansvärt bra live. Det sitter oftast som en smäck rätt upp i nyllet! En kvart in i spelningen så rinner svetten av publiken och tempot är högt. Ljudet låter klart mycket bättre än senast de gästade KB. Det är full rörelse på scen och HCSS ser snygga ut och utstrålar ren spelglädje. HCSS är ett sånt band som visar att musik skall spelas och upplevas live. Deras musik blir klassen bättre live, speciellt inne på en klubb som KB. Jockes mellansnack är trevligt och med helt rätt attityd.
En speciell låt för kvällen är den underbara Shame från tredje albumet. Publikresponsen blev enorm då detta guldkorn inte spelas allt för ofta.

Jocke utnyttjar scenen till fullo och går ofta enda fram till publiken och ställer sig på monitern för att nå ut till flickorna som står packade längst fram. Tyvärr så förstör vissa stämningen då de inte klarar av att behärska sig. Som så många gånger tidigare så är det småtjejerna som drar och sliter i sångaren när han kommer nära nog. Kläderna drogs sönder och hängslena slets av. Värst fick Vic Zino när han blev knuffad ut i publiken av Martin. Han fick snabbt hjälp av medarbetarna att ta sig upp ur helvetes klor.

Som vanligt avslutar HCSS med att Jocke sätter sig på trumpallen och piskar skin för kung och fosterland medan Adde glider runder och bjuder på öl. Efter ett högt inrop så stiger de på igen och bränner av Need No Company och superhiten Bag On Your Head. Publiken hamnar nästan i extas. När de sted av en andra gång ville ingen gå hem. Det jublades efter mera och HCSS stiger på en tredje gång och avslutar med att köra ytterligare tre låtar.

Hadrcore Superstar levererar ofta bombsäkert men denna gång var det inte bara rutin utan kärlek till musiken och publiken som lyfte spelningen lite extra. HCSS är verkligen på väg att bli något riktigt stort. Äntligen

BEG FOR IT
INTO DEBAUCHERY
MEDICATE ME