DANKO JONES & Bombus, Black Magic Six @ THE TIVOLI, Helsingborg 25/-13 | FESTIVALPHOTO

DANKO JONES & Bombus, Black Magic Six @ THE TIVOLI, Helsingborg 25/-13

Stand Up Comedy och Rock ´N´ Roll i perfekt balans.

Husbandet Danko Jones inleder sin tio gig långa turné genom Sverige med att sjösätta ett slutsålt The Tivoli. Enda sedan 2002 har de gång på gång återvänt till Helsingborg och The Tivoli för att få spela inför de hängivna Helsingborgsfansen. Det finns något speciellt mellan Helsingborgarna och Danko Jones.

Kanadensarna avfyrade 20 låtar under 80 minuter och Danko själv hann dra av en mängd skämt som omvandlade den svettiga konserten till en tvättäkta stand-up föreställning. Det finns inte så många som är lika rappa i käften som Danko, den sanna spoken word mästaren! Han är snabb till att reflektera över vad som händer i publiken och kontakten mellan band och publik går nästan att ta på. De sittande och ätande gästerna på balkongen blir kvällens största måltavlor för Dankos härliga verbala attacker. Han nöjer sig inte förens alla klappar med eller står upp. Han är så entusiastisk att han t.o.m. söker upp personer som står i döda vinklar bakom PA-systemet som hänger i taket framför balkongräcket, och bjuder publiken på skrattfest. Publiken fullkomligt viker sig dubbelt gång på gång efter Dankos utspel. En sann entertainer utan dess like. Det blir svettigare och svettigare och när det dessutom var som varmast och svetten stänkte i publikhavet, då krävde Danko att ventilationen skulle stängas av! För enligt honom så räckte det inte med att svetten rann från pannan, den skulle fullständigt rinna från allas ”ball sacks”…

Dankos galenskap vet inga gränser. Musiken då? Den är minst på samma nivå.

När Danko Jones först går ut på scenen och uppmanar den skrikande publiken till att filma och lägga upp på youtube så andra kan se för att detta skulle bli den bästa spelningen på hela turnén, då är ribban redan lagd!

Bandet går på högvarv och under First Date sjunger publiken högt, och är ikväll verkligen den fjärde bandmedlemmen! Sen gick det bara undan. Sju låtar in fick undertecknad känslan av att de bara hade spelat tre låtar! Det var snuskigt tight och om man inte kan låtarna utantill så märkte man inte när de bytte låtar för dem var så kvicka. Under egoistiska Sugar Chocolate så avslutar självsäkra Danko med att noga slicka hela mikrofonen! Ljudet gav bandet rättvisa och det lät riktigt bra både intill scenen och längre bak.

Avslutande Bring On The Mountain sätter punkt för en sjuhelsikes svettig afton.
Sällan har tiden gått så fort under en spelning, och om du bara fick se en spelning med Danko Jones så se till att det blir på The Tivoli!

Som om inte Danko Jones show var svettig nog så hade de med sig två supportakter som imponerade stort.

BOMBUS
Humlorna från Göteborgarna går från klarhet till klarhet. De har verkligen utvecklats sedan undertecknad såg dem för två år sedan och har betydligt mer attityd och energi nu. Deras 70-tals mangel med Mastodont-vibbar går rätt in i kroppen och ljudet slår kraftfullt. Sångaren och gitarristen Mattias vars sångstil ibland påminner om Lemmys, står inte som väntat i mitten utan till höger. Istället står basisten Jonas i centrum och headbangar frekvent. Jonas imponerar extra mycket denna gång då han med känsla sjunger Cut Deep som är bonusspår på senaste fulländaren. De gjorde ett säkert och energifyllt framträdande som gav mersmak.

BLACK MAGIC SIX
Finska Black Magic Six spelade inne på Metal Barens mysiga scen. Hur skulle ett sex-manna band få plats där tänkte jag! För bandnamnet syftade på att det var just ett sex-manna band kan man tycka. Kliver in i rummet och får en mindre chock. Sex-mannabandet är i själva verket ett två-mana band! En gitarrist/sångare och en stående trummis. Finnarna är bra märkliga. Absolut det konstigaste jag sett på en klubbscen. Det är sinnesjukt roligt och innovativt. Det svänger fullständigt och alla står med ett stort leende eller gungar med in den hysteriska musiken. Djungeltrummorna i början kontra en gitarrist som behandlar gitarren som en bas och sjunger någon låt på finska. Det kan inte bli mer märkligare än så här. När sångaren bestämmer sig för att gå ut bland publiken och spela så kommer han på att hans gitarr är kopplad med sladd, men det hindrar inte honom från att ta sig fram till baren och smaka på en öl.

Detta var en rubbad spelning som man aldrig kommer glömma.

Setlist Danko Jones:

THE RULES