HELGEÅFESTIVALEN 2013 - Fesivalkrönika | FESTIVALPHOTO

HELGEÅFESTIVALEN 2013 - Fesivalkrönika

Knislinge är en lugn och stilla idyll med runt 3.000 Knislingebor. Sista helgen i Augusti förvandlas Folkets Park längs med Helge å till en färgsprakande tillställning där världsartister varvat med nationella och lokala artister och band får komma nära sin publik.

Efter allt snack om festivaldöden så går Helgeåfestivalen hårt ut och visar att störst inte alltid är bäst. De har trogna besökare från Göingebyggden och trots att det är en mindre och enkel festival så vill banden mer än gärna komma till Knislinge. Ett exempel är UDO som spelade här förra året. UDO är vana att spela inför 85.000 pers hemma på Wacken i Tyskland. Men efter ett sådant bemötande av publik och arrangör så har han beslutat att komma tillbaka till Folkets Park nu i Oktober för att göra en intim konsert. Det om något bevisar att lilla Helgeåfestivalen kan knäppa de stora festivalerna på fingrarna!

Nyheter sedan förra året är att alla scenerna gjorts om. Scen 3 som man kommer rakt på när man klivit in på området har blivit mycket större och mindre! Scenen är betydligt bredare men även mycket lägre. Detta för att band och publik bättre skall kunna knyta kontakt.

Scen 1 och 2 har bytt plats med varandra så att största scenen (scen 1) nu är scenen längst in. Scen 2 var tidigare mycket mindre än huvudscenen men i år var dessa scener jämnstora. Samtliga förändringar var rena genidrag från ledningen.

Öl- och mattältet var gigantiskt och var ett populärt tillhåll.
En hygglig food court var på plats vid entrén. Där 7 stycken olika matvagnar stod placerade som en hästsko och ett flertal bänkar och bord fanns på plats i centrum framför matvagnarna för de som ville sitta ner och äta i lugn och ro. Det fanns allt från riktig pizza, pulled pork till äkta skånska sillamackor.

Varannan Vatten var på plats under hela festivalen och bjöd festivalbesökarna på välsmakande vatten i flaska med ventilkork. Man kunde själv gå och hämta en ny vattenflaska eller mugg när man ville. Var man lat så var det bara att vänta tills någon gick förbi och delade ut. Camparna fick t.o.m. besök av dessa snälla funktionärer och budskapet togs hjärtligt emot. Inte nog med det så delade de även ut gratis regnponchos vilket behövdes från och till under de små skvättarna som kom. Detta uppskattades oerhört mycket och besökarnas tydliga tacksamhet och glada humör gick ingen förbi. Det är så här man behandlar sina festivalbesökare. Detta är något alla festivaler borde ta lärdom av.

Några av Sveriges bästa liveband, mindre kända och okända band samt folkkära band i olika genres gav festivalbesökarna möjlighet att få se något nytt som de aldrig tidigare sett samtidigt som de kunde andas ut och se säkra kort som återkommande Hardcore Superstar eller Smens Baglomma. Helgeå är så unikt att de lyckats locka till sig bandet Warner Drive som kommer hela vägen från Los Angeles, för andra året på raken. Det var en riktigt somrig buffé med Rock ´n´ Roll, Pop, Hårdrock, Göingerock och dansmusik på menyn.
Dansk hårdrock i form av teatriska D-A-D och hårda Pretty Maids ställs mot modern elektrisk pop i form av Babian och Panda Da Panda. Kaxiga Lillasyster mot hårda Sister Sin. Söndagsrockarna Artmade mot vildsinta Dust Bowl Jokies. En fest som heter duga för alla åldrar.

Helgeåfestivalen hades många överraskningar för den musikintresserande. Många otroliga konserter utspelade sig framförallt på scen 3. Kärleksfulla Helge Änglar är ett av dem. Undertecknad var tvungen att lämna presstältet för att beskåda denna fantastiska tillställning som dessa hjältar hade att bjuda på!
Helges Änglar från Kristianstad är ett glatt gäng som har olika former av funktionsnedsättningar. Frågan är vilka som hade roligast, dem på scenen eller vi som dansade hej vilt framför scenen?

Tyvärr drabbades Helgeåfestivalen av två tunga avbrott kort inpå och under festivalen. Först ställde Nazareth in efter att sångaren Dan fått en stroke och timmar innan The Hives skulle spela meddelade The Hives själva på scenen innan Pretty Maids skulle spela, att de var tvungna att ställa in då trummisens fars hälsotillstånd drastiskt hade försämrats.
Tråkigt men inget festivalen kan drabbas för. De gjorde allt de kunde för att få The Hives att genomföra spelningen, men till sist flyttades Hardcore Superstars spelning till The Hives tid och Los Angelesbandet Warner Drive tog göteborgarnas plats. Det blev då amerikanarnas andra spelning samma dag och tredje spelning inom ett dygn! Och som dem gjorde det! Festivalledningen gjorde rätt val att låta WD köra en gång till. Denna gången till dubbelt så stor publik.

Knislinge och Helgeåfestivalen har befäst sig som en av Sveriges vänligaste festivaler. Vakterna och polisen hade inga ingripande och när fem poliser står och kollar på en konsert så säger det allt om tillställningen. Trots att man får ta med sig sin egen dryck in på området, vilket är ganska unikt idag, så vet de flesta hur de skall bete sig. Familjer sitter på sina filtar och har picknic. Väninnor delandes på en bag in box vin eller medelålders män springandes med ett flak öl på ryggen. Området är stort så det är lätt att ta sig runt konserterna och det är enkelt att komma nära scenerna. Gott om toaletter med papper som inte tog slut. Strukturen var helt rätt.

Helgeåfestivalen är synonymt med gemenskap, glädje, nyfikenhet och musikintresse. Här får man slappna av, träffa liksinnade själar och upptäcka ny musik. En kultur som inte går att ta död på. Den är livs levande.

Lisa Haraldsson Lisa Haraldsson Written 2013-09-03 08:48:02
Vilken diamant Helgeå är! liten festival där man slipper trängas. Inga köer tll någonting. Dessutom fick jag ta med mig min hemmagjorda mat som jag kunde äta i gräset till Warner Drive. Jättemysigt. Varför har jag inte åkt hit tidigare år?
Peter Olsson Peter Olsson Written 2013-09-02 02:41:42
Hur trevlig festival som helst. Jättemysig. jag kommer nästa år lätt