Schizo på Bunker Festival II 23/8 2013 | FESTIVALPHOTO

Schizo på Bunker Festival II 23/8 2013

Review2978_SCHIZO_BUNKER_GIMP

Ett militärdoftande intro börjar ljuda. En ljusshow drar igång bakom ridån. Ett flyglarm börjar ljuda. Ridån dras undan. Det tar inte lång tid förrän italienska Schizo är igång med full energi, en energi som omedelbart smittar av sig på publiken. Öppningslåten är "Epileptic Void" från första fullängdaren "Main Frame Collapse", och den svänger nästan fjantigt mycket. På scen står ett gäng hårdrockare så när som på sångaren, som snarare ser ut som en stereotypisk stenkastande ligist. Iförd röd skjorta, Scarface-tröja, kostymskor och inte minst en helsvart rånarluva ger han ett unikt intryck på årets upplaga av Bunkerfestivalen. Han är inte som de andra och därmed blir ej heller denna spelning som de andra. Energin finns i överflöd och han tar i med hela kroppen både i sångpartierna och de instrumentala bitarna. När han är tyst för en stund ser han istället till att headbanga med hela överkroppen! Samtliga instrument fullständigt skriker, och särskilt basen gör sin närvaro känd. Den resonerar i hela kroppen och är faktiskt den kraftigaste på hela Bunker 2013! De kör alltså konstant med full styrka, och enda gången engagemanget fallerar lite är när sångaren försöker få publiken att vifta/ropa i takt med upprepade ljudliga "Hey!"-vrål. Endast tre djävulshorn syns i luften (jag räknade) och de som ropar i takt verkar inte vara fler. Sångaren får dock snart liv i publiken igen. Efter ett mellansnack på komiskt grötig engelska ("We're from Sicily, y'know?") blir publiken fullkomligt extatisk av korta "Schizophrenia" och tätt efterföljande "Make Her Bleed Slowly". Under sistnämnda låt tar sångaren hjälp av publiken och räcker fram mikrofonen till någon utvald hårdrockare. Killen får då fylla i med "... bleed!" som svar till sångarens frågande "Make her?". Detta givetvis med värsta häftiga black metal-vrålet, vi är ju trots allt på Bunkerfestivalen. Andra fans skakar sångaren hand med, han ser verkligen till att få med sig hela publiken. Själv står jag mitt i smeten och tittar på halvengagerat. Jag förstår inte vad jag missar, jag ser ju på min egen beskrivning att det här är något häftigt. Jag får väl helt enkelt konstatera att det inte riktigt är min grej.