SUICIDAL TENDENCIES & Dr. Living Dead @ Debaser Malmö 29/7-13 | FESTIVALPHOTO

SUICIDAL TENDENCIES & Dr. Living Dead @ Debaser Malmö 29/7-13

Review2895_sui

SUICIDAL TENDENCIES
Amerikanska crossover hardcore thrash-bandet Suicidal Tendencies intog Debaser Malmö en måndag kväll. De klassiska måndagsvibbarna med trött publik och avslaget band infann sig som tur var inte.

Debaser får nog lägga nytt golv efter Suicidals framgång igår. De fullständigt körde över allt och alla. När skynket tas bort från scenen så bränner de direkt av en 9-minutersverion av megahiten You Can´t Bring Me Down. Mike (sång) vräker sig fram mellan musikerna och utrustningen på scenen. Det är oerhört trångt på scenen men trots det så rusar Mike fram och tillbaka med sitt patenterade rörelsemönster och kroppsspråk. Han har låtit sitt band ta mer plats (kan bero på platsbristen) och håller sig bakom dem. De står längst fram och på monitorerna och levererar ljudvågor som knockar publiken. Ljudet gör bandet rättvisa och Mikes aggressiva framtoning hörs tydligt.

Mikes aggressiva dans smittar av sig på publiken och moshen kliver man inte gärna in i. Det är fullständigt anarki. Vevande armar, knutna nävar som pulserar mot osynliga slagsäckar och folk som klättrar upp på scenen och stagedivar. Finns t.om. en kille som åker runder på en skateboard och hoppar ut från scenen med den! Det är våldsamt och det är kul. Svetten rinner från vartenda en i publiken och det känns under de dryga 75 minuterna som om det vore 1993 igen.

Den väldiga Eric bakom trummorna är fantastisk och har en sådan inlevelse och koncentration att han nästan biter av sig underläppen under War Inside My Head! Hans korta trumsolo är även det intressant och görs grymt bra samtidigt som publiken hinner få två minuters vila i benen.

De nya låtarna från färska albumet 13 visar sig göra riktigt bra live som Smash It, Who´s Afraid. Låtarna är snabba och vilda. Speciellt Slam City är en ny livefavorit. Den är full av tunga heavy metal riff från 80-talet och manglar fram som en ångvält.

Publiken bakom moshen ser ut som om de är på en tennismatch när de följer Mike till höger och vänster, höger och vänster. I avslutande Pledge Your Allegiance så får publiken precis som vanligt vare med på scen och vara delaktiga i showen. Ett värdigt avslut för delar av den publiken som gick ner flera kilon under detta enorma träningspass till konsert på fantastiska Debaser i Malmö.

DR. LIVING DEAD
Förbandet Dr. Living Dead från Stockholm var passande som uppvärmare. Först trodde jag att deras scendekor var Suicidals men det var inte fallet. Lätt att se kopplingarna mellan banden. Dr. Living Dead levererade smutsig thrash, maskerade I döskallemasker. Thrashens ghost? Astuffa Anthrax osande Dead And Life får två-manna moshen att snabbt växa. Tyvärr drunknar sångaren i döskallemasken och det låter grötigt. När gitarristen måste sära på käken för att kuna prata rent under mellansnacket så undrar man vilka problem sångaren måste ha. Tyvärr är det publiken som blir lidande rent kvalitetmässigt i sången. De flesta röjer på och skiter nog fullständigt i ljudet. Det stagedivas friskt och folk åker skateboard framför och på scenen!
Under sina 35 minuter så hinner de gå från helt okända till ointressanta och slutligen väldigt intressanta. Ger gärna bandet fler chanser och hoppas de växer mer musikaliskt. Framtiden för den unga thrashen ser kanske äntligen riktigt god ut igen?

SETLIST SUICIDAL TENDENCIES:

You can't bring me down
Ain't gonna take it