Danzig - Metaltown 2013 | FESTIVALPHOTO

Danzig - Metaltown 2013

Det är dags för 25-årsjubileum med Danzig på Fire Stage denna sista dag på festivalen. Vad gäller egna preferenser så är jag kanske inte frälst av detta band utan gillar ett par bitar. Danzig är ju bara ett trött översittarband med taskig attityd och en surgubbe till sångare som pekar fuck you till publiken, tänker jag och i ärlighetens namn är jag mest där för att någon gång i mitt liv få bevittna Misfitslåtar från den gamla goda tiden.

Ikväll kunde jag inte ha mer fel. Glenn möter oss med glädje och entusiasm, ta mig fan han till och med skrattar där uppe på scen. Med fartfyllda steg ramlar han fram och tillbaka och glömmer kanske hur man hanterar en mikrofon på kuppen, för sången, ja, den kunde varit tydligare. Men han kommer undan med det. Devil's Plaything är grymt bra och i sjunde Blood And Tears tar han fram sången på riktigt och visar att han visst har pipa som ännu sitter precis där den ska.

Jag blir så förvånad över energin bandet har och vilken publikkontakt de finner. Efter 45 min är det dags för det efterlängtade Misfits-setet och ut kommer Doyle von Frankenstein och helvete vilken pjäs han är, stor som ett hus plöjer han fram och slår på guran som om vore den en trögstartad gräsklippare. De framför låtarna med ett sådant ös så att det är svårt att tro att de är en dag över 20. Allsången är total och folk är överlyckliga. Jag är så glad att jag fick uppleva det här, vilken triumf!

Encoren blir lite väl sen då det dröjer hela fem minuter innan de kommer tillbaka ut. De i publiken som hunnit gå får snällt vända. För det vankas såklart avslutning med Die, Die My Darling. Jublet når ända bak i öltältet. Det här gjorde de grymt bra

Spellista
1.Skin Carver
2.Hammer Of The Gods