JORN @ KB Malmö 12/9 | FESTIVALPHOTO

JORN @ KB Malmö 12/9

Med en sprillandes ny platta i bagaget som fått mycket bra kritik, har JORN äntligen kommit tillbaka till Sverige. Sångguden från vårt vackra grannland har ju inte skämt ut Sverige med en massa spelningar direkt. Mångsysslaren Jorn Lande har precis efter releasen av sin senaste platta Spirit Black återvänt till det tyska bandet MASTERPLAN, samtidigt som han lägger sin röst på några av Tobias Sammets kommande projekt med All-Star bandet AVANTASIA. Så väl trogen sitt yrke så har han tid med en kortare turné där ett besök på KB var en given hållplats. Hans mellansnack består av humor och mycket kärlek till publiken och musiken. Han påpekade att musiken skall komma från hjärtat annars är det ingen mening att ställa sig på en scen.

Jorn och hans band står på scenen och riktigt skiner ”vi är rockstjärnor och vi ska underhålla dig”. Precis som Jorns patenterade poserande med mickstativet så är hans närvaro enorm. Han stannar upp och bjuder på sig själv när några fans försöker fotografera honom. Något som många brukar avsky. Detta gör att han kommer ännu närmare publiken och en gnista mellan publiken och honom tänds. Det är bra med folk inne på KB och musiken är lätt att ta till sig. Sången är bra och hörs tydligt ut och instrumenten är bra mixade, något som inte alltid går hand i hand med KB!

Det är en väl vald setlist herrarna hade valt för denna kvällen. De nya låtarna Spirit Black, Below, Road of the Cross och Rock and Roll Angel var fenomenala. Låtarna håller hög klass live. Tyvärr bjöds det på fyra solon varav två var riktigt sega. Wild Willys trumsolo var identiskt med det jag såg han framförde på Växjö Metal Festival 2007! Utdraget och utan någon större respons från publiken som gick och köpte öl istället. Trumsolon kan vara fantastiskt speciellt för mig som älskar trummor, men detta var dagisnivå vilket är märkligt då Willy Bendiksen är lite av en levande legend Precis som Tores långsamma gitarrsolo så när man trodde det skulle komma till ett antiklimax så slutade det bara tvärt! Nu är det bara att vänta på en turné med MASTERPLAN.

Uppvärmde denna kväll stod svenska VINDICTIV för. En mediokert och trött framförande. Göran Edman som var sångare i bandet fanns inte med denna kväll och synd var det. Han saknades nog rätt mycket då unga Nils Moln var helt genomskinlig. Proggrockarna hade inte bra ljud så det gjorde inte saken mycket bättre.

JORN setlist
Ca 90 min

SOUL OF THE WIND