D-A-D @ SommarRock Svedala | FESTIVALPHOTO

D-A-D @ SommarRock Svedala

Review186_festi

Disneyland After Dark som de kallade sig för början stod för lördagens bravur på Sommarrock Svedala.

DAD hade lyckats med bedriften att dubbelboka sig med en kvällsspelning i Danmark så de gjorde en spelning strax efter sex på kvällen istället. Det förstörde lite för dem med deras hypermoderna ljuseffekter. Solen hade gått lite i moln så det var tacksamt för showens skull.

Man skulle kunna ge två olika betyg till Danskarna. Ett för deras löjligt snygga scenshow och ett för deras musik som är i absoluta världsklass. DAD består av fyra olika karaktärer då var och en har sin egna stil. Den som utmärker sig mest är Stig Pedersen på två strängad bas! Han byter bas som Madonna byter kläder. Han har en genomskinlig med blåa lampor i, en blå bas som havet speglar sig i, en bakofram vänd bas, en som ser ut som en bakdel på en Cadillac och en som ser ut som en raket! Alla medlemmar sticker ut både till klädsel och rörelse. Jacob Binzer (gitarr) kör på och lägger 100% fokus på vad han gör. Gitarrljudet är fantastiskt. Varje låt är en hit även om du inte hört den förut och publiken var med på noterna.

Jesper Binzer sjunger forftarande riktitgt bra efter DADs 25 åriga långa karriär. Han behöver inte göra så mycket för att få publiken att röra på sig när han talar med sin roliga svensk/danska. Publiken är i extas och hoppar och tjoar. Det är liv och det är rörelse. Rocken har ingen ålder då det är en fin mix av barn och vuxna. Glädjen är enorm och folk dansar med varandra.

Avlutningen var den vassaste jag sett på väldigt länge. Stig springer ut på scenen med en amerikansk pilothjälm med en massa fyrverkerier fästa på hjälmen. Vakterna gör sitt bästa för att inte sätta fyr på sina hjässor då glöden haglar ner på dem.

När det väl är slut så vill man bara ha mera. De spelade en timme och det var en timme för kort.

Review186_festival