Hardcore Superstar @ Kulturbolaget, Malmö, 4/11/2011 | FESTIVALPHOTO

Hardcore Superstar @ Kulturbolaget, Malmö, 4/11/2011

Review1303_IMG_4603

När jag tittar mig runt i ett ganska så tomt KB så lägger jag märke till att medelåldern härinne är väldigt ungt. Ikväll är det 13 års gräns och uppåt som gäller. Självklart är KB fyllt till bredden när det är dags för Hardcore Superstar att äntra scenen! Men hade det varit det om de hade haft en 18 års gräns? Jag tror faktiskt inte det! All ära åt Hardcore Superstar men deras musik tilltalar en viss yngre publik, bestånde av tjejer. Här finns även en del äldre människor!
Det finns en anledning till allt ungt folk, och det är en man som har fått en slags legendstatus inom svensk metalscen, och det är ingen mindre än Jocke Berg! Så fort han äntrar scenen så skriker alla tjejer, vissa gråter medan andra blir inpressade i kravallstaketen. Men innan det är dags för Hardcore Superstar att äntra scenen så har vi två förband som ska värma upp publiken.

Först ut ikväll är Ammotrack! De blev omnämnda som ett av Sveriges mest spännande Metal band efter sitt debutalbum. Ikväll har Ammotrack en svår uppgift framför sig, nämligen att övertyga publiken att de har fattat rätt beslut genom att komma tidigt till KB denna kväll. Lyckas de med denna uppgift? Till viss del! Ammotrack går ut starkt i början men dalar lite mot slutet, deras låtar blir alldeles för enformiga och skulle behöva en lite extra dos av variation och “råhet”, efter det kan jag gå med på att Ammotrack är ett av Sveriges just nu mer spännande Metal band. De vinner dock poäng ikväll med sin ambition, scennärvaro och publikkontakt.

Sångaren, Mikael, avslutar konserten med, "Vi är Ammotrack, glöm inte oss Malmö!” Jag är ganska säker på att Ammotrack kommer leva kvar i minnet på många besökare denna kväll!

KB har fyllts till hälften och det är dags för andra bandet att komma ut! Det är inga mindre än Avatar. Ett tekniskt dödsmetal band som kan kännas en aning missanpassad, mest för att kvällens forum absolut inte är dödsmetal. Det stoppar dock inte Avatar från att röja loss hårt på scen. Röja loss hårt och få mig att tänka efter konserten vad det var jag precis hade tittat på.

Man bör inte se Avatar som endast en konsert, utan även teater och det kan vi tacka sångaren Johannes för. När han kommer ut på scen i första låten bär han endast svarta kläder med en rånarluva för att dölja ansiktet. Han skriker i mikrofonen medan han vevar sin högra arm vilt i luften. Redan här förstår jag att Avatar är något annorlunda.
I slutet av första låten går Johannes av scenen för att sedan återvända med helt nya kläder. Den svarta hoodien har han bytat ut mot ett vitt linne, röda hängslen, en svart hatt och han har även sminkat sig som en clown i ansiktet (inte den roliga sorten). Han har även med sig en käpp som han slår runt med i luften genom nästan hela konserten. En bensindunk för att fukta strupen! Väldigt coolt och effektivt, främst på grund av hans clown smink och framträdande!
Den yngre publiken ikväll lär få sömnsvårigheter inatt på grund av Johannes otroliga tolkning av denna clown, han tittar intensivt ut i publikhavet medan han ler stort! Sedan utbrister han; “Cirkusen har kommit till stan!” Där föddes Clown Metal om begreppet inte blivit myntat ännu!

Säkra och kaxiga så river Avatar av kvällens tyngsta låtar, med bravur!

Snart är det dags för det alla väntar på, Hardcore Superstar! KB som var lite mer än halvfullt när Avatar började spela är nu proppat med människor som trängs och puttas för att få komma så långt fram vid kravallstaketet som möjligt, främst tonårstjejer!

Det som är så speciellt med kvällens konsert, eller snarare denna turné är att Hardcore Superstar spelar hela sin självbetitlade platta, “Hardcore Superstar”, från första till sista låten! Personligen anser jag att detta är deras bästa skiva hittills och ett väldigt smart drag av dem. Efter deras två senaste mediokra plattor, “Beg For It” och “Split Your Lip” så behöver de än en gång bevisa för mig att de är ett band att räkna med.
Konserten börjar med introtonerna till Kick On The Upper Class, publiken överröstar nästan högtalarna. Efter någon minut så äntrar bandet scenen och konserten är igång. Vic Zino råkar spela några ackord fel i början plus hans gitarr slutar att fungera. Som de proffs dem är så fortsätter de spela som om ingenting har hänt, Vic Zino kan lugnt smyga in med sin gitarr under låten och ingen märker att det har varit gitarrlöst den första minuten.

På tal om Zino så vill jag ge honom en eloge! Han är den senaste medlemmen i bandet och ersatte Silver men det hindrar honom inte från att ta plats och utnyttja scenen med all sin energi som smittar av sig på resten av bandet! Tillsammans med Jocke Bergs grymt fysiska scenshow är det ingen som står still alls i hela lokalen!

Jocke har en otrolig närvaro ikväll, det ser man inte minst under Standing On The Verge där endast han och Zino är på scen. Det är sympatiskt, känsligt och det finns nog ingen tonårstjej på KB som inte har smält. Olyckligtvis svimmar en tjej under låten men snabba vakter är där för att bära henne ut i den friska luften, hatten av för er.
Jockes mellansnack dock känns mer repeterat och inte alls vidare spontant, efter We Don’t Celebrate Sundays säger han att Malmö mycket möjligt kan vara bättre än Sthlm för att senare bekräfta det efter My Good Reputation! Även om de flesta i publiken vet att han kör samma mellansnack från stad till stad så vill ingen kännas vid det ikväll, utan alla vill bara njuta!

Extranumrena Sadistic Girls, Last Call For Alcohol och Moonshine funkar betydligt bättre live än på skiva! Det blir en helt annan känsla i annars ganska mediokra låtar, förutom Moonshine som kan mäta sig med gammalt material. Under Last Call For Alcohol drar bandet upp ungefär femton lyckligt skrikandes personer på scenen som får sjunga med i den sista versen och refrängen! Efteråt hör jag två tjejer som lyckligt säger att de fick en puss av basisten Martin.

Allt som allt har det varit en toppenkväll med tre bra band där Hardcore Superstar gjorde en is tort sett felfri konsert! Det är underligt hur lycklig man kan vara efter en konsert! Så, tack för denna gången Hardcore Superstar! Jag har fått ett nytt förtroende för er och ser redan fram emot nästa gång!

Bilder för Hardcore Superstar hittar ni här: http://www.festivalphoto.se/pictures?concertID=21055
Bilder för Avatar hittar ni här: http://www.festivalphoto.se/pictures?concertID=21047
Bilder för Ammotrack hittar ni här: http://www.festivalphoto.se/pictures?concertID=21056