Entombed@Cafe de Luxe, Växjö 26/10 2011 | FESTIVALPHOTO

Entombed@Cafe de Luxe, Växjö 26/10 2011

Review1273_entombed

Det här spelstället tar drygt hundra personer och scenen är pytteliten men det är mysigt med små ljuslyktor, kulörta lampor och korsstygnsbroderier på väggarna. En kändis-DJ från Blädinge (?) spelar NWOBHM och ser ut att vara direkt hämtad ur filmen ”Heavy Metal Parking Lot”. Så här trivsamt blir det nog bara en onsdagkväll i Småland innan Entombed tränger ihop sig och inleder med ”When in Sodom” och det låter till en början lite avvaktande men får strax fart och kläm då temperaturen stiger. Med ”Revel in Flesh” är alla med på noterna och då känns kraften i gammal god dödsmetall långt in i hjärtat. Alla är fina och glada och buffas vänskapligt till ” To Ride, Shoot Straight and Speak the Truth” men jag har aldrig tidigare så påtagligt upplevt vilken formidabel floorfiller ”Night of the Vampire” är för jag blir nästan omkullsprungen av unga töser som hållit sig i bakgrunden men nu ställer sig i de främre leden och skrålar med i texten. Och strax därpå, till ”Demon” exploderar publiken i ett energiskt glädjefnatt och jag beundrar dessa musiker som svettas och härjar runt i den mån det nu går på den lilla plätten till scen. Jag tror att LG Petrov är förkyld. Inte för att det hörs på hans röst men efter ”Chief Rebel Angel” har något stort och slemmigt lämnat hans bihålor och dinglar nu från näsan. Han skrattar och pekar och jag utstöter ett ofrivilligt urrk och någon gastar ”men, ge honom ett papper” och det tycker alla är fantastiskt kul. Jag får strax en vänskaplig klapp på axeln av snubben intill mig; ”du kan titta igen nu, den är borta” och strax efter är Entombed också det. Men, trots att jag sett dem typ tusen gånger tidigare, lämnar de mig i en känsla av förundran, beundran och djup tillfredställelse. Exakt så här ska man uppleva dödsmetall live.