Intervju, Massdistraction - Unreleased, Live and Unsigned | FESTIVALPHOTO

Intervju, Massdistraction - Unreleased, Live and Unsigned

Review1177_Massdistraction

Ett thrash metal band som vill återinföra rejäl metal med attityd och originalitet. De gör sin egna moderna version av thrash metal och influenserna sträcker sig från allt mellan Iron Maiden och Lamb of God. Massdistraction är just klara med en nyinspelning av förra årets EP ”Succubus” och håller nu på med en helt ny skiva med 6 nya låtar som kommer att vara färdig i höst. Bandets närmaste mål är att komma ut med sin musik till fler människor och få möjligheten att spela för en större publik.

Festivalphoto:
Ni håller på att göra en ny skiva som kommer ut nu i höst! När kommer den? Vad kommer den heta och kommer den följa i samma thrash anda som Succubus?

Massdistraction:
Vi håller på att spela in den just nu. Än så länge har vi lagt alla trummor, all bas och 75% av rytmgitarrerna. Sång och gitarrsolon har vi inte påbörjat än. Det är svårt att säga exakt när skivan är helt färdig men vi siktar på att ha den klar i november i alla fall.
Vi har hållit på hela sommaren med att spela in hela vår förra skiva ”succubus” på nytt med vår nye sångare och den har precis blivit färdigmastrad, så vi började spela in den nya skivan undertiden som jag höll på med att mixa nyinspelningen av succubus.
Vi har inte bestämt titel än men det lutar åt ”Walking the earth”
Den är lite mörkare än förra skivan. Den är mer i stil med låten ”see no evil” än ”succubus”. Låtarna är både tyngre, snabbare och mer avancerade. En stor skillnad på denna skivan är att jag inte längre är ensam låtskrivare i bandet, Kalle har bidragit med många riff och Mikkjal har skrivit de flesta texterna, förut var det jag som skrev alla texterna själv men nu kan jag koncentrera mig på att skriva gitarriff och solon istället. Det är betydligt fler solon på denna skivan.
Men ja vi spelar fortfarande Thrash-metal, det kommer vi aldrig att ändra på.

Festivalphoto:
Berätta lite om bandet? När bildades ni? Medlemmar? Tidigare erfarenheter etc.

Massdistraction:
Bandet bildades i slutet av 2007 av mig (Jon, Gitarr) och min bror Per (bas). Vi har haft många medlemmar som kommit och gått, bland annat hoppade Per av bandet förra sommaren och ersattes av den nuvarande basisten Kalle. De enda som har varit med i bandet sedan starten är jag och vår trummis David. Vår andre gitarrist Ali kom med i bandet samtidigt som Kalle. Vårt senaste tillskott är vår nye sångare Mikkjal som kom med i maj detta året.
Mikkjal hittade vi som en gåva från ovan. Vi hade precis gått skilda vägar med vår förre sångare Johan Hansson, så gick jag ut på bandfinder för att se om det fanns några sångare över huvudtaget. Den första annonsen jag såg var Mikkjals, där berättade han att han precis hade flyttat till Sverige från Färöarna. Att han hade ett band på färöarna också, men att han ville ha ett band på närmare håll också. När jag gick in och lyssnade på youtubeklipp med hans andra band så tyckte jag att det lät för bra för att va sant. Jag trodde aldrig att han skulle svara på mitt mail ens, men det gjorde han. Och sen när vi väl provrepade honom första gången så satte han allt på första försöket och vi andra stod bara och tappade hakan för att det lät så jävla bra. Vi spelade fel för att vi blev så överväldigade av hans sång.
Vi har spelat mycket på olika klubbar i Malmö. Vi ställde även upp i Emergenza, mest för att få spela och då kom vi till semifinal på Debaser. För några år sedan testade vi att spela lite överallt runt om i Skåne, så vi åkte runt till en massa mindre orter i länet och spelade för några ungar som såg vettskrämda ut. Men vi tyckte att det tog mer än vad det gav så sedan dess har vi bara koncentrerat oss på att spela i städer.

Festivalphoto:
När jag lyssnar på era låtar så får jag en känsla av Iron Maiden blandat med Lamb of God (två suveräna band), har jag fel? Finns det några andra band som har influerat er?

Massdistraction:
Hehe, den liknelsen har vi själva gjort också. Vi har så sjukt många influenser mina favoritband är Exodus, Iron Maiden, Lamb of god och Testament.
David lyssnar mest på Lamb of god, Unearth och Lazarus A.d. Ali lyssnar nästan bara på Metallica, Kalles favoriter är Testament och Kreator och Mikkjal är en riktig allätare men jag vet att han avgudar Philip Anselmo (Pantera, Down)

Festivalphoto:
Vad gör ni utöver musiken? Har ni vanliga Svensson jobb? Familj? Kanske skola? Hur påverkar detta er musik när det kommer repor mm?

Massdistraction:
Jag och David pluggar båda på Malmöhögskola. Skolan är aldrig i vägen för repor och spelningar så vi är flexibla. Kalle jobbar som brevbärare och jobbar bara dagtid så det är aldrig heller nått problem. Ali jobbar på Mediamarkt och han jobbar väldigt mycket, det är ofta sena kvällar och sånt för honom så det kan hända att han missar en och annan repa men det gör inget för han sätter ändå allt när han är där.
Mikkjal är tvåbarnspappa och kan därför inte vara med på alla repningar men som jag sa tidigare så satte han alla våra låtar perfekt första gången som han repade med oss så det är inte heller nått problem.
Vi önskar allihopa att vi hade kunnat leva på musiken, då hade man kunnat lägga all sin tid på det och fått 3 gånger så mycket gjort. Nu måste man dela upp sin tid och energi på skola och arbete för att överleva men jag hade hellre suttit och spelat gitarr hela dagarna och skriva en massa grymma låtar. Jag har ju också tagit på mig ansvaret att spela in och mixa våra skivor eftersom jag håller på att utbilda mig till ljudtekniker. Så då blir det ännu ett moment i min vardag som tar tid, och det blir ännu mindre tid för mig att spela gitarr. Någon fritid utöver bandet har vi inte. Vi lägger all vår lediga tid bandet antingen genom att repa, boka spelningar, spela in eller mixa. Det har varit särskilt mycket nu de senaste månaderna när vi har hållit på med 2 skivor samtidigt och samtidigt haft jobb att sköta. Jag sommarjobbade i sommar för att kunna betala hyran, sen så fort arbetsdagen var klar stack jag till studion och satt och mixade fram till 23 på kvällen, efter det var det bara snabbt hem för ett par timmars sömn innan nästa dag kom också var det samma sak igen.

Festivalphoto:
Vad är era planer för framtiden utöver det nya skivsläppet? Konserter? Festivaler?

Massdistraction:
Våra närmaste planer är att komma ut med vår musik till en större publik. Vi har spelat jätte mycket i Malmö detta året på en massa klubbar och pubar, men det är alltid samma publik vi spelar för.
Vi vill kunna spela som förband till lite större akter så att vi får spela för nya människor. Vi satsar på att komma till nästa steg där vi kan göra turnéer och spela på festivaler. Vi vill få ett sjyst skivkontrakt just för att kunna nå ut till fler människor och få fler spelningar.
Released är en riktig chans för oss att uppnå just det målet.
Eftersom Mikkjal förr eller senare kommer att flytta tillbaka till Färöarna så måste vi kunna göra turnéer och lite större spelningar för att kunna fortsätta att spela live överhuvudtaget, eftersom det blir för dyrt för honom att åka till Sverige bara för att göra en enstaka klubbspelning som vi inte får betalt för. Vi vill absolut inte behöva byta ut honom bara för att han flyttar.
Så vi satsar stort och är ute efter skivkontrakt, turnéer och hela rubbet.

Festivalphoto:
Sista frågan, hur laddade är ni inför ”Released – Live & Unsigned” och varför kommer just Massdistraction att vinna?

Massdistraction:
Vi är taggade så in i helvete. Tänker på det varje dag och gör oss själva nervösa av tanken hehe.
Jag har till och med svårt att sova om nätterna. Jag tycker att Released är den mest seriösa musiktävlingen jag hört talas om eftersom man faktiskt vinner en chans till ett genombrott. Jag kunde knappt tro mina öron när jag fick telefonsamtalet om att vi hade blivit utvalda att vara med, bara att komma med i tävlingen är ju en bedrift med tanke på hur många som söker och hur få som får vara med.

Man vågar ju inte hoppas på för mycket för det är hård konkurrens och duktiga band som vi tävlar mot men jag tror ändå att vi har goda chanser att vinna för vi har ett originellt sound och vi brinner för det vi gör. Hela våra liv kretsar kring bandet och musiken. Och jag tror det märks på scen att vi älskar att göra det vi gör.

Svar på frågorna av Jon Hjalmarsson -Gitarrist och grundare av bandet.

Writer: Jonas Persson