Immanu El @ Debaser Slussen, Stockholm | FESTIVALPHOTO

Immanu El @ Debaser Slussen, Stockholm

De tidigare Jönköpingskillarna nuvarande Göteborgssnubbarna i bandet Immanu El hade sitt näst sista stopp på Debaser Stockholm innan de drog vidare till sin sista anhalt i Göteborg, efter att ha varit ute på en turné som sträckt sig över Münster Tyskland till nu Stockholm Sverige. Vad kan man då säga om detta band som kan beskrivas som allt ifrån en av Sveriges största unga postrock sensationer till ett gäng trevande ungdomar som inte spelar något annat än överskattad hissmusik? Har dem verkligen något att komma med eller skulle jag vilja påstå att musikaliteten bjuder på en frånvaro?

Efter ett fenomenalt uppträdande utav singer/songwritern David Åhlén som var förband, så var det äntligen dags för killarna att spela med Claes Strängberg på sång och gitarr, Mikael Persson på trummor, Per Strängberg på gitarr och Emil Karlsson på bas samt även David Lillberg på keybord. I en lokal som dem tyvärr inte gynnades av, då musiken kändes lite för intim för den kalt inredda baren. Vad publiken beträffar så bestod den av vad jag gissar var vänner och bekanta samt en och annan musikentusiast som hade hittat dit.

Låtarna på den senaste skivan They’ll come, they come kändes någorlunda uppskruvade till skillnad på deras tidigare låtar men det jag gillade mest var det att man fortfarande överraskades av den mjuka enkelheten i sångerna. Så kanske var det bara en inbillning men ibland så lyste dock själva framträdandet av en frånvaro som överskyggade den annars storslagna småskalighet i musiken. Men med det sagt så ska man inte förbise de stunder där det instrumentella verkligen hittade sitt forum och bjöd på små överraskningsmoment. Där man nästan kunde andas in euforin och där också sångaren Claes Strängberg och de andra bandmedlemmarna hängav sig åt inlevelsen.

Stundtals så var musiken erotik för mina öron och stundtals bakgrundsmusik som hade passat sig bäst i en hemmamiljö akomponerad av disken. Men vad beträffar själva spelningen så skulle jag vilja påstå att vi kan vänta oss mycket av dessa unga killar och att Immanu El är nästa stora lysande stjärna på den svenska musikhimmelen.

Writer: