JORN @ The Tivoli | FESTIVALPHOTO

JORN @ The Tivoli

Jorn är aktuell med sin nya hyllningsskiva till vår tids största röst – Ronnie James Dio, som förevigt kommer leva vidare i vår musikaliska värld.
Jorn är en av rockens mest hyllade sångfåglar idag och fick äran att ställa sig på scen tillsammans med kvarlevorna i Heaven & Hell, för att framföra en fantastisk hyllningskonsert åt Dio.

Nu har Jorn med sitt eget band, just det, JORN kommit till The Tivoli i Helsingborg. En hållplats innan övriga Europa skulle intas. Som lite extra publikstartare ställde sig de lokala herrarna i melodiösa CLOUDSCAPE. Ett Cloudscape som fick gå i motvind den första perioden. Men allt efterhand som folket droppade in blev det mer fart. Gitarristen Patrik var väldigt glad och försökte glänsa trots att ljudet inte ville ge med sig. Ljudet var helt bedrövligt som tyvärr alltid är synonymt med just förband.
De bjöd på en del överraskningar som Loosing Faith som de inte spelat sedan skivan släpptes! Men deras bästa låt var nya Static som bjöd på rejäl fart och en taggad Micke på sång. Efter hela femtio minuter stiger de av scenen med enormt jubel efter att avslutat med en trevlig hyllning till Dio i form av We Rock.

Efter ett snabbt byte steg sedan kungarna upp på scen. JORN drar på i högt tempo direkt. En viss Helloween-kopia på bas, Nic the Sic hoppar som om han stod på glödande kol! Han skiner och visar enorm spelglädje som snabbt sprider sig som en löpeld till övriga i bandet. Inledande Road Of the Cross visar vägen från hyllade Spirit Black plattan. Förutom givna titelspåret Spirit Black får vi även avnjuta Below och Rock And Roll Angel. Mickstativet Jorn rör sig förvånansvärt mycket och hans röst håller hög klass. Volymen känns högre och ljudet har retuscherats från VHS ljud (Cloudscape) till DVD ljud! Närvarokänslan är enorm då alla längst fram får skaka hand med Jorn vid ett flertal tillfällen.
Han är noga med att leverera och låta publiken känna sig som en medlem i bandet. Det förekommer några obligatoriska solon och först ut är Tor-Erik på gitarr. Han glänser inte fullt lika mycket som när Tore senare kör sitt solo som är riktigt snyggt. Men båda skulle sedan visa sig få rejält med stryk när legendariske Wild Willy Bendiksen rev av sitt trumsolo. En extra eloge till Wild Willy då han under solot kastade ut en trumstock i publiken som landade rätt hos en kille som satt i rullstol. Willy log stort när han såg att han fick den. Det kändes som om alla var kompisar med varandra då alla försökte få igång varandra vid staketet.
Långt in i spelningen trippar fortfarande Nic som en dåre. Han kunde gott göra reklam för Wiis stepmatta! Are You Ready avslutar med rejält ös i publiken. Det snurras på scen och skojas friskt med publiken.

Efter ett ordentligt inrop stiger dem senare ut på scenen igen och kör sin sprillans nya låt för att hylla rocklegenden Dio. Song For Ronnie James är en vacker bit som hela lokalen sväljer med hull och hår. Tyvärr så kändes låten lite väl utdragen mot slutet men fortfarande en fantastisk låt. Till sist brakar det loss rejält med War Of the World. En magnifik puzzelbit som sätter ihopa kvällen perfekt.

ROAD OF THE CROSS
SHADOW PEOPLE
BELOW