MEGADETH @ GetawayRockFestival | FESTIVALPHOTO

MEGADETH @ GetawayRockFestival

Sjukt bra utan att krångla till det.

Efter att Exodus värmt upp publiken precis innan så var pulsen uppe och nävarna knutna i luften. Utropet ekade runt gasklockorna. Rust In Peace, en av 90-talets bästa plattor firar 20-års jubileum och detta firar Dave genom att åter ta in halvsvenske David Ellefson på bas. De har ju haft det lite körigt mellan varandra det senaste decenniet men nu ser de ut att stormtrivas ihopa. De riktigt lyser om dessa två herrar inklusive Chris Broderick på gitarr och Shawn Drover på trummor. Guldgubbarna ser prydliga ut på scen i svarta skjortor förutom Dave som är klädd i vitt. Den klassiska "Dave-looken" är orörd.

Det är som vanligt ingen direkt utsmyckad scen men vad fasiken gör det när det är musiken som gäller. Gör man bra musik behövs inga krusiduller helt enkelt.

Megadeth har inte varit bättre än vad de var idag, mot de senaste tio åren som jag sett dem. Dave Mustaine har aldrig varit fräschare. Han ser ut att ha blivit yngre istället för att åldras! Drogfri som han är och blivit mer mån om sin hälsa har gjort att en förändring syns i rörelserna. Ja just det, rörelserna. Han rörde nämligen på sig. Nej inte en eller två gånger för att byta gitarr utan han rörde sig mycket under varje låt! Normalt brukar Dave stå fastspikad bakom mickstativet och hålla blicken på gitarren. Den tiden är förbi. Nu har Dave alá 1990 stigit fram igen. Han gläds av den enorma responsen från publiken och håller bra ögonkontakt med dem. Alla tre byter positioner med varandra och hela golvytan utnyttjas väl. Hela sex låtar från jubilerande Rust In Peace framfördes till publikens glädje. Helt fantastiska låtar som Hangar 18 och Holy Wars men även lite mer sällanspelade Five Magics och Dawn Patrol.

Arnold Schwarzeneggers cultfilm Last Actionhero astunga titel-låt Angry Again var en riktig trevlig överraskning och att se Dave springa fram och tillbaka får en att känna sig riktigt taggad. Det är fullt ös hela tiden med få korta pauser då man tillåts hämta andan när det är gitarr eller basbyte.

Var troligen mellan 6-7.000 pers och det både hördes och kändes.

Detta blir svårt för Motörhead och Slash att toppa de nästkomade kvällarna i Gävle.

Set-list: