FINNTROLL, Metaltown 19/6 | FESTIVALPHOTO

FINNTROLL, Metaltown 19/6

Trots att Finntroll är ett utav mina absoluta favoritband och jag tycker att det är fantastiskt att se dem varje gång, kan jag idag se såhär med lite nyktrare ögon att det faktiskt inte är så mycket som händer på scen. TIll sådan här musik kan man ju vänta sig att det ska vara någon form av spektakel, men nej. Jag kan inte bestämma mig för om det är synd eller bra. Kanske hade det tagit fokus från musiken, kanske hade det blivit roligare att se på. Men jag är helt klart nöjd, långhåriga män i bara överkroppar, jag vore dum om jag klagade.

Tyvärr är ljudet ganska illa idag. Hade jag inte kunnat låtarna så hade jag blivit förvånad över hur lite Finntroll det låter som. Keyboarden går knappt att höra och musikslingorna som gör en stor del av soundet blir blott ett bakgrundsläte. Istället är det mycket bas, mycket vrål, vilket för all del inte är dåligt, med det är tråkigt när hälften av musiken inte hörs.

Setlisten är blandad och de har med låtar från alla fullängdare, förutom första "Midnattens Widunder", vilket är lite synd. Annars brukar de vara bra på att ta med sig låtar från hela diskografin. Höjdpunkten för publiken är som vanligt Trollhammaren, men moshpit avlöser moshpit under hela spelningen och man känner glädjen och entusiasmen i luften.

Jag tycker att Mathias, som gick med i gruppen 2006, gör sig väldigt bra som sångare till Finntrolls musik då han med sin grövre och råare röst tillför en tyngd till låtarna som ingen annan gjort tidigare.

Trots att ljudet är taskigt och vädret likaså, gör Finntroll en helt klart godkänd spelning. Lyckan är inte total för mig idag men uppenbarligen för resten av åskådarna då konserten avslutas med publikens "EN GÅNG TILL! EN GÅNG TILL! EN GÅNG TILL! ..."

SPELLISTA
1. Nedgång
2. Dråp