ENTOMBED & F.K.Ü. @ KB, Malmö 1/9-18 | FESTIVALPHOTO

ENTOMBED & F.K.Ü. @ KB, Malmö 1/9-18

Ett litet kraftpaket med Uppsala bandet F.K.Ü. och huvudstadens Entombed A.D. intog KB i Malmö till en liten publik en lördags kväll! Entombed brukar normalt sett alltid dra bra med folk.

Först ut var skräckfilmsfanatikerna F.KÜ. Vilket är en förkortning av Freddy Kruegers Ünderwear och en alternativ skrivelse till Fuck You! De var hungriga och alerta och sångaren Larry Leathal bjöd på en grym show. Allsångsvänliga The Pit And The Poser värvades med nya old school hitlåtarna 1981 och Burial Ground från senaste skivan 1981. Thrash precis som den skall vara. Snabb, skitig och rätt fram. Det röjdes både på och framför scenen. De hade ett något för kort set med tanke på att det fanns tid för mer. Många i publiken hade gärna sett att istället för att gå på scenen en halvtimme för sent, fyllt ut den tiden med ett par låtar till.

Folkkära Entombed, idag med tillägget A.D. (namnrättigheter) körde på som vanligt. Tighta musiker som visar upp fingerfärdighet i Out Of Hand, Chaos Breed och Wolverine Blues. LG lät till skillnad från bandet riktigt dålig. Han ursäktade sig själv efter ett par låtar över att hans röst inte var bra. I råtuffa Chief Rebel Angel är LG mer på alerten men det blev aldrig riktigt bra. Setet bestod övervägande av klassiska Entombed låtar. Endast öppningslåten Midas In Reverse, Dead Dawn och Second To None framfördes från senbildade Entombed A.D. Avslutningsvis bjöds vi dock på en ny låt - Fit For A King från kommande skivan. Ett tungt alster som låter väldigt mycket Entombed. Gillades skarpt och förväntningarna på nya skivan steg drastiskt.
Trots LGs halsproblem så köttade alla på precis som vanligt. Bandet levererade tunga riff och sönderpiskade trummor men ikväll var supportbandet hungrigare och bättre än huvudakten.