Rexoria och Dynazty - riktigt bra! | FESTIVALPHOTO

Rexoria och Dynazty - riktigt bra!

Review4579_DR

Rexoria och Dynazty var förband till Battle Beast i Huskvarna Folkets Park den 3 november. En genomtänkt sammansättning av band.

Rexoria är ett för de flesta ganska okänt band från Sävsjö men som faktiskt imponerar på mig redan från start. Snygg outfit, bra engagemang och riktigt bra, melodiösa låtar.
Ljudet är inte superbra men tillräckligt för att höra att Frida har en stark röst. Hon har även ett självklart scenspråk. De känns proffsiga och gör en väldigt bra spelning. I början av 2018 kommer de att släppa sitt debutalbum och det kommer jag definitivt lyssna in mig på. Queen of Light är deras första singel och den bjuder de även på live ikväll. En låt som inleds med headbangvänlig tyngd. Rexoria spelar melodiös metal som jag tror kommer att tilltala en bred publik när de väl når ut. Det som är lite intressant i sammanhanget är att det är supermycket folk i Rotundan redan nu kl. 20.00. Kan detta kanske tyda på att många redan har upptäckt Rexoria?

Dynazty firar 10 år som band i år och det märks i publiken att de är betydlig mer kända låtar som spelas nu. Både Nils Molins röst och hårsvall hade passat lika bra på 80-talet som det gör 2017. Även musiken har tydliga influenser från ”det sanna musikårtiondets” stora hårdrocksband. Melodiös men ändå röjig hårdrock i en ganska klassisk tappning.
Som liveband är de riktigt bra och Nils är en bra frontman på scen som får igång publiken rejält. Sköna intron, mycket gitarrer och låtar som är effektivt uppbyggda med slingor, solon och tydliga refränger gör det här till den perfekta partyrocken, Dynazty har även vid två tillfällen rockat till melodifestivalen. Som pausnummer 2011 och som tävlande 2012. Personligen skulle jag gärna se att Melodifestivalen byttes ut mot en rockfestival……men har inte TV-huset blivit stormat tidigare så skulle ett sånt beslut garanterat leda till att lagomsvenskarna går man ur huse….. Ja ja, drömma kan man ju få göra.
Hur som helst så rekommenderar jag starkt att se Dynazty live vid tillfälle. Riktigt bra!

Det blir ingen recension av Battle Beast den här gången men jag bjuder på ett filmklipp så får ni göra en egen bedömning.

Writer: Elise Pavicic