Extreme: Take Us Alive | FESTIVALPHOTO

Extreme: Take Us Alive

Review438_Extreme_Live

Frontiers Records

EXTREME slog igenom stort 1990, efter en självbetitlad debut året innan, med ”Pornograffitti”. Därefter följde två skivor, ”III Sides to Every Stort” och ”Waiting for the Punchline” (1992 resp. 1995). 2008 hade de haft en 13 år lång paus innan de återkom med ”Saudades de Rock” och en världsturné. Kvar ifrån starten var sångaren Gary Cherone (som även sjungit i VAN HALEN), gitarrfenomenet Nuno Bettencourt samt basisten Pat Badger. Line-upen kompletteras av nye trummisen Kevin Figueidedo.

För denna live valde de smart nog hemstaden Boston och House of Blues. ”Decadence Dance” inleder med självförtroende i åtta minuter. Nuno låter spelglad från start och Garys röst känns bättre än jag minns den från de senare (sämre) skivorna, eller inhoppet i VAN HALEN. Hur som helst så råder det allsång. Funk metal kändes lite kluvet 1990, men nu låter det fantastiskt 20 år senare. ”Rest In Peace” funkar den också, liksom ”It (s a Monster)”. Låtmaterialet från ”Pornograffitti” är de säkraste hitarna, annars gäller regeln ju nyare, desto dystrare. Medleyt från debuten (”Kid Ego/Little Girls/Teacher´s Pet”) känns solidare än jag minns dem. På minussidan noteras att ”Play with Me” innehåller ett långdraget gitarr/trumparti, samt att låten inte håller jämfört med övriga. Och det blir ännu lekfullare i ”Midnight Express”, vilket ger mest ros, men även ris på CD1. De öppnad disk två med stark allsång i gamla megahiten ”More Than Words”. Det varar i strax över sju minuter och det kokade i Boston minsann. Nytt och gammalt varieras, men gammalt får som så ofta bäst gensvar från publiken. Låten som fått namnge denna CD känns påfallande platt bland alla hits. ”Get the Funk Out” hade varit ett mycket mer självklart namn på denna live. EXTREME börjar och slutar med ”Pornograffitti-låtar”, och ”Hole Hearted” låter som ett bra avslut enligt publiken. Känslan av party och åttiotal sitter där den ska, och det är oväntat rolig lyssning!

Track List
CD1
Decadence Dance