Europe Törebodafestivalen 4 Juli 2015 | FESTIVALPHOTO

Europe Törebodafestivalen 4 Juli 2015

Europe Stora Scenen Töreboda Festivalen 2015-07-04

Europe får äran att som sista band avsluta festivalen på huvudscenen. Öppnar med nya låten War of kings som är en bra låt .Men tyvärr så fungerar dom nyare låtarna dåligt inför en festsugen landsorts publik. Man borde nog tänka om och använda sig av ett festivalanpassat set med mer av dom gamla låtarna. Det är kul att Europe inte enbart är ett nostalgiband utan att man skapar ny musik. Men dom nya låtarna funkar betydligt bättre när bandet gör sina egna spelningar.

Töreboda var den första spelningen i Sverige denna sommar och det är ett fruktansvärt tight och spelsuget band som vi får se. Bandets låtskatt är imponerande och i setet får vi bland annat höra Rock the night, Superstitious och min personliga favorit Let the good times rock. Dom bjuder också på fem nya låtar, nyss nämnda War of kings, Hole in my pocket, Praise you, Second day & Days of rock n´roll. Dom nya låtarna är väldigt bra och det låter nytt, fräscht och hungrigt. John Norum skall verkligen hyllas för sitt fantastiska gitarrspel och vad vore Europe utan denne gitarr legend.

Som vanligt denna festival så är torget packat med folk och den Svenska sommaren visar sig från sin allra bästa sida. Ser många barn i publiken och vi får hoppas att en ny generation kan få upp ögonen för Sveriges första stora rockband. Problemet är bara att bandet skulle våga att gräva fram lite mer av dom gamla låtarna och satsa på lite oprövade kort. Varför inte spela den fantastiska Open your heart , On the loose eller Prisoners in paradise som man spelade på Sweden Rock härom året. Så mitt råd till er är att våga lite mer än att bara köra med för många säkra kort.

Låten som får avsluta spelningen och därmed hela festivalen är naturligtvis The final countdown. När det berömda introt börjar så känns det som att ljudnivån på publiken höjs till flera hundra decibel. Bandet måste ha väldigt blandade känslor inför att kväll efter kväll spela den här låten. Vad vore Europe utan The final countdown? Men samtidigt så var det på något vis denna låt som också satte käppar i hjulet och som trasade sönder hela Europe maskineriet. Det var helt enkelt svårt att skapa låtar som kunde mäta sig med denna superhit. När man har tackat publiken och lämnar scenen så ser jag ett gäng grabbar som ser väldigt nöjda ut med kvällens spelning. Fortsätt att skapa mer musik och gräv mer i det gamla så tror jag att den här resan är långt ifrån över.

Skrivet av: Alexander Johansson

Writer: Mattias Ericsson