MORBID ANGEL & Necrovation @ KB, Malmo 18/12-14 | FESTIVALPHOTO

MORBID ANGEL & Necrovation @ KB, Malmo 18/12-14

Review3812_20141218_Morbid-Angel-Kb-Malmo_Beo3136

Jubileumsfirande av skivorna Covenant och Altars Of Madness

Klassiska Morbid Angel från Florida intog KB med sin jubileumsturné för Covenant-skivan som kom 1993. Detta firades med att hela skivan notoriskt spelades igenom i sin helhet. Fantastiskt. Den sköna upplevelsen med kristallklart ljud, snygg ljussättning bakom rökmaskinerna och ett Morbid Angel i toppform, lämnade en bisarr besk smak av den totalt tafatta publiken! Morbid Angel fullständigt krossade och gjorde en helgjuten insats och så stod publiken nästan och sov! David Vincent (sång, bas) försökte få igång publiken mellan varven men det var som att tala till döva öron. Vad har hänt med den svenska publiken som tidigare var känd över hela världen?

Den nya sättningen med Norske gitarristen Thor Myhren och den vildsinte trummisen Tim Yeung visade att dagens Morbid Angel verkligen inte behöver bevisa något. Bandet körde på och de såg och lät väldigt samspelta. Det var tight och aggressivt. Thor körde på med den typiska norska krabbdansen hela konserten igenom och imponerade stort med sina kvicka fingrar. Gitarristen och grundaren Trey Azagoth gömde sig bakom kaluffsen och visade publiken hur man shreddar i överljudshastighet. David Vincent röt och fräste. Hans röst lät riktigt bra och gjorde deras klassiska låtar rättvisa.

Även albumet Altars Of Madness jubilerar med sina 25 år och borde fått betydligt mer spelrum. Endast Immortal Rites spelades från denna milstolpe till skiva. Immortal Rites var dessutom kvällens vassaste nummer med kvällens enda ”allsång”.

Ljudet var klart över förväntan. Inte bara bra ljud för att vara en dödsmetal konsert, utan riktigt bra ljud över huvud taget! Sällan har man varit så bortskämd med bra ljud även längst fram vid räcket. Tyvärr blev det inget extranummer trots den korta speltiden. Samtidigt gick 80% av publiken till garderoben när bandet lämnade scenen efter att de avslutat råa Fall From Grace, så publiken förtjänade verkligen inte ett encore.

Speltid: 75 min
Bäst: Immortal Rites och ljudet.
Sämst: Den förlamade publiken. Kom igen Malmö. Rör på er!

NECROVATION
Skenet bedrar. Förbandet Necrovation från Kristianstad såg inte mycket ut för världen när de steg ut på scenen. Basisten såg ut som en hipster och gitarristen/sångaren som en stoner-rockare. Något vi fått lära oss i denna trångsynta världen är att vi inte skall vara fördomsfulla. Detta slog Necrovation ett slag för och slog ner alla fördomar med en blodig blytung slägga! Vildsint dödsmangel i sann 90-tals anda och ett säkert framträdande gjorde att publiken kröp närmare och närmare scenen. Passande uppvaktning inför Morbid Angel. Tror grabbarna i Morbid satt uppe backstage och drog åt sig öronen och var nöjda över deras supportband.

Morbid Angel setlist:
Rapture
Pain Divine