Robert Pehrsson´s Humbucker @ Helgeåfestivalen 30/8-14 | FESTIVALPHOTO

Robert Pehrsson´s Humbucker @ Helgeåfestivalen 30/8-14

En av Helgeåfestivalens överraskningar stod Robert Pehrsson´s Humbucker för. Med sin raka hårdrock ångade han sig framåt i jämt tempo och med enkelsmälta låtar. Alla på plats, oavsett musiksmak kunde ta till sig deras musik. Framträdandet var energiskt och uppfriskande. Att Robert, gitarr och sång, har jobbat mycket med självaste Nicke Andersson märks tydligt i hur låtarna är uppbyggda. En bättre referens kan man inte ha.
Att projektet Humbucker var tänkt just som ett projekt och tanken var inte att ta det längre än så, så var det nog många som blev glada av att Robert trots allt tagit ut bandet på några spelningar. För musiken som karln har skapat förtjänas att framföras live.

Trummisen Jakob Ljungberg var engagerad och hade en mycket intressant spelstil samtidigt som han var enormt skicklig. Kusliga likheter mellan honom och Black Stone Cherrys super- trummis … Roberts vapendragare tillika gitarrist och sångare Joseph Toll intog högerflanken med pondus och levereade bl.a. själv Mezmerizing shadows. Andra starka låtar var Hellacopters-kusinen Haunt My Mind och Backyard Babies osande Wasted Time. Familjevänlig hårdrock utan några krusiduller.

De fyllde ut setet med några självklara covers som övertygade. Roy Gallaghers Shadow Play kändes som en tvärsäker hyllning till det smutsiga 70-tals soundet. Robert visade sin fingerfärdighet och lekte glatt med gitarren samtidigt som han grimaserade notoriskt. Gitarronani i rumsren form.

En till riktigt färgstark pärla från det glada 70-talet presenterades i form av en rättvis cover av REO Speedwagons klassiska Keep Pushin´. Det svängde ordentligt om både musiken och framträdandet. Humbucker visade upp sann spelglädje trots det något glesa men ack så mottagliga publiken. Vågar vi hoppas på ett återbesök med fler egna låtar till nästa års Helgeåfestival?