UFO @ KB Malmö 27/3-14 | FESTIVALPHOTO

UFO @ KB Malmö 27/3-14

Review3467_20140327_Ufo-Kb-Malmo_Beo6460

Legendariska UFO från London stod på scenen 1974 och framförde smutsiga och genast klassiska Rock Bottom. Vem kunde då tro att de 40 år senare skulle bränna av ett gäng låtar på KB?

Den 69-årige fanbäraren och sångaren Phil Mogg stoltserade runt på scenen prydligt klädd i helsvart och kändes väldigt avslappnad och överväldigad över att få vara tillbaka på svensk mark och spela. Phil var väldigt vältalig mellan låtarna och såg smått generad ut när han försiktigt drog några engelska skämt. Underbara Only You Can Rock Me fick den ovanligt mogna publiken att skrika rätt ut av ren glädje. Många i publiken var nog med när det begav sig för 40 år sedan. Härligt att se och stämningen var mycket god inne på halvfulla KB.

Love To Love framfördes med fingerkänsla och den akustiska gitarren förhöjde framträdandet. Mästerlig låt. Phil rörde sig som en gungande växt i morgonbrisen. Det var lätt att dras in i deras musikaliska värld.

Gitarrguden Vinnie Moore tog ordet leadgitarrist på fullaste allvar och tog mycket plats på scenen. Med all rätt då han visade upp ett strålande fingerarbete och djup koncentration och enorm spelglädje. Han fick alla gitarrintresserade att stå och dregla. Hans gitarrljud lågt högt i ljudbilden medans Paul Raymonds gitarr dränktes av Vinnies orkanliknande framfart. Den glada och sminkade 69-årige gitarristen/keyboardisten såg, bisarrt nog, ut som en pensionerad Per Gessle!

Rock Bottom gav Phil en liten spark i rumpan så han tog i lite mer och visade att han fortfarande har en behaglig röst. Han saknar kraften i rösten men det kan man inte klandra 66-åringen för. Efter halva låten klev han av för att vila och gav bandet plats för sitt långa instrumentala parti som varade i flera minuter. Smart drag. Ett längre instrumentalt parti där bandet samarbetar istället för något egobaserat och tråkigt solo är att föredra alla dagar i veckan.
UFO avslutade med tre svettiga nummer däribland den obligatoriska megahiten Doctor Doctor och kvicka Shoot Shoot. Engelsmännen satte punkt för en mysig afton där nostalgi och känsla låg i fokus. Än idag är UFO att räkna med och kan fortfarande imponera på publiken.

Speltid: 1tim 44min
LIGHTS OUT
FIGHT NIGHT