ROYAL HUNT & Cloudscape @ The Tivoli, Helsingborg 22/2-14 | FESTIVALPHOTO

ROYAL HUNT & Cloudscape @ The Tivoli, Helsingborg 22/2-14

Danska Royal Hunt inledde sin långa turné på Tivoli i Helsingborg. Det var premiärnerver och en trött publik som aldrig riktigt kom igång. Sångaren D.C Cooper slängde sig i golvet efter att blivit golvad av publiken vilket han ironiskt visade. Det var skönt att se ett band inte ta sig själva för på stort allvar.

Royal Hunt tog det lite försiktigt med det nya material och utöver albumtiteln A Life To Die For från nya skivan så fick vi även höra One Minute Left To Live och Hell Comes Down From Heaven. De hade gärna fått klämma in något färskt spår till. One Minute Left To Live snattrade illsket med iskalla trumslag och trummisen Allan Sorensen visade att han hade mycket energi att göra av med under kvällen.

Keyboardisten André Andersen var hysteriskt rolig och fullständigt galen. Han mimade med i samtliga låtar men var ständigt grovt ur synk samtidigt som han hade tokiga grimaser för sig. Som tur var hans klanderfria fingerfärdighet väl tajmat. Hela bandet levde sig in i musiken och den smått Joey Tempest liknande sångaren D.C. Cooper utnyttjade den trånga scenen till fullo.

80-talsinfluerade och keyboardsdominerande Cold City Lights var en härlig nostalgitripp till slutet av nittiotalets Royal Hunt. Så pass nostalgisk att D.C. Cooper tappade bort sig i texten men proffsig som han är så visade han inte det utåt för den mogna publiken. Deras melodiska hårdrock förstärktes av bländande strålkastare och en stadium-bildskärm men en glödande Royal Hunt logga.

Time inleddes med tungt maskingevärseld och avslutas med att D.C. Copper sätter tonerna i den klassiska melodiska power metal-dängan. Den känslosamma power balladen Clown In The Mirror har inte spelats live på en evighet och framförs med fingertoppkänsla. En fantastisk låt som äntligen är tillbaks i setet. Under ett av extranummerna gjorde Royal Hunt ett smart val. Isället för att köra en massa själlösa och intetsägande solon så körde de en tung och progressiv instrumental mix medans Cooper fick vilat sin röst. Cooper stoltserade sedan ut på scenen igen och lade allt krut på Epilogue och satte punkt för en melodisk afton i Helsingborg.

Speltid: 1tim 45min

DOUBLE CONVERSION instrumental
ONE MINUTE LEFT TO LIVE*
THE MISSION
THEARING DOWN THE WORLD
HARD RAIN´S COMING
RUNNING WILD
A LIFE TO DIE FOR*
COLD CITY LIGHTS
TIME
CLOWN IN THE MIRROR
HALF PAST LONELINESS
LAST GOODBYE
MESSAGE TO GOD
---------------------------------
HELL COMES DOWN FROM HEAVEN*
Instrumental Mix
EPILOGUE

*Ny låt

CLOUDSCAPE
Helsingborgsbandet Cloudscape följer med Royal Hunt på deras 18 länder långa turné. En passande partner för Royal Hunt. Exklusiva låten A New Design som endast finns med på den limiterade skivan som säljs under denna turné är högst intressant. Lät väldigt mycket Cloudscape. Lite premiärnerver kanske men helt klart en låt som gärna får smyga in i seten framöver.
Sångaren Michael Andersson kom aldrig riktigt in i sin sång samtidigt som ljudet är väldigt svagt. Scenframträdandet var det dock inga fel på. Den fotografälskande frontmannen fick märkligt nog undertecknad att tänka på den sjuke karaktären Captain Spaulding från Rob Zombies film House of 1000 Corpses! Michael lekte mycket med publiken och med den sylvassa gitarristen Stefan Rosqvist, båda på toppenhumör, Stefan försökte och försökte få med sig luftgitarrerna ute i publiken utan att lyckas. Hans eget spel visade klass och höjde Cloudscapes framträdande.
Speltid: 45min

Intro
MIND DIARY