U.D.O. & Battle Beast @ Folkets Park, Knislinge 11/10-13 | FESTIVALPHOTO

U.D.O. & Battle Beast @ Folkets Park, Knislinge 11/10-13

Heavy Metal fest i lilla Knislinge

Den lille mannen med den stora rösten – Udo Dirkschneider, ringde F-yra och frågade om han fick komma och spela hos dem igen då han tyckte det var hur roligt som helst att spela på Helgeåfestivalen 2012. Han tyckte Knislinge var en fantastisk liten idyll med trevliga människor och såg verkligen fram emot att få återkomma under sin höstturné, fast denna gång inne i Folkets Park kupolbyggnad. Trots trög biljettförsäljning (i hela landet) så ställde U.D.O. upp för sina fans och vägrade att ställa in som många andra band gör om biljettförsäljningen går trögt! Till slut kom det runt 200 pers och några fler som övergav Sveriges VM-kvalmatch i fotboll efter första misslyckade perioden.
För att vara lilla Knislinge ute i landsbyggden i Östra Göinge så kom det lika mycket folk som det gjorde i hårdrocksstaden Örebro häromdagen! Det skall F-yra ha en eloge för att de lyckades dra lika mycket folk som städerna gjort på denna turnén.

Med sig på turnén hade U.D.O. sina tyska kompisar i Pike´s Edge och finska Battle Beast.

PIKE´S EDGE
Pike´s Edge var först ut och körde 35 minuter. Det var en hybrid av gammal klassisk heavy metal med modern metal. Sångaren var utan tvekan en blindångare. Hans tar i men det hände aldrig något. Det lät riktigt illa och värre blev det då körsången från lead-gitarristen skar sig fullständigt. Det är dussinhårdrock och det märks att Pike´s Edge är ett band skivbolaget slängt in i turnépaketet för att promota dem. Det är väldigt ojämnt och det är bara de tyngre partierna som går hem hos Knislingepubliken. Fuck You War Makers manglar på bra i början men så kom den där skärande sången in igen så man tröttnade och backade bort från scenen. 2/5

BATTLE BEAST
Finska Battle Beast är enormt hypade nu och de spås en ljus framtid att bli ett riktigt stort band slagkraftigt band. Deras andra fulländare har precis uppmärksammats och kanske har stor del att göra med att dem bytt sångerska inför andra plattan. Den blonda Noora Louhimo är den lilla arga tjejen som leder krigsmonsterna ut i strid med sin kraftfulla stämma.

Det är oerhört trångt för de sex på scenen då UDOs gigantiska trumset tar upp halva scenen. Trummisen Pyry Vikki sitter på sidan mot publiken, inklämd bakom stackarna och annan utrustning. Men det är kul att se han spela från sidan då vi fick se tekniken bakom trummandet på ett helt annat sätt än man är van vid. Bandet påminner lite om ett annat gammalt finskt band vid namn Sinergy och det är med spetsade öron man står och lyssnar. Det finns något här som greppar tag i en.
Battle Beast har några riktigt starka låtar som tunga Kingdom och genretypiska Enter The Metal World. Ibland tar Noora i så att hon nästan spricker. Under Black Ninja så visar hon sitt fulla register och hennes pipa är imponerande och hon har samma energi och vilja som Doro visade när hon sjöng i Warlock i början av 80-talet. Direkt efter konserten är det många som står och pratar om hennes imponerande stämma. 4/5

U.D.O.
U.D.O. återvände till Knislinge ett år efter sin bejublade spelning på Helgeåfestivalen. Denna gång för att göra en inomhuskonsert i Folkets Park med den färska plattan Steelhammer i ryggen. Det bjöds på hela sex färska spår från den nya plattan och det är imponerande vad slagkraftiga de nya låtarna är. Först ut är givetvis titelspåret Steelhammer som fungerar som ett signum vad U.D.O. står för. Riktig Heavy Metal med riv i.
Det är med en helt ny setlist och kanske den bästa på många år som dem är ute på vägarna och turnérar med. Oväntade They Want War är äntligen tillbaka i setet och det var med känsla som Udo levererade denna bortglömda klassiker. Glädjen visade inga gränser för många i publiken.

Den nya sättningen fungerar ypperligt och den nye finske gitarristen Kasperi Heikkinen är ett energiknippe och bandet ser ut att ha hur kul ut som helst tillsammans och de njuter verkligen av responsen som publiken ger dem. Någon som verkligen är upp i varv är deras nya spökmedlem på keyboard. Keyboardisten vek sig dubbel stup i kvarten då han hade en egen och udda dansstil med galna knäböj och grimaser. Verkligen underhållande. Keyboarden var det enda som inte hördes tydligt i den fläskiga ljudbilden. Sången var bra mixad och ljudet var imponerande för att vara i en kupolbyggnad.

Stay True är medryckande en hyllning till hårdrocken och en själv. Devil´s Bite är blytung och golvet rör på sig då publiken försöker hoppa i takt med den vilde keyboardisten. Något annat som med rörde på sig var staketet. Vakterna hade fullt upp med att trycka bak staketet flera gånger då publiken hela tiden tryckte sig framåt. Trummisen Francesco hade ett gigantiskt trumset som nådde en trumpinne ifrån taket! Tror inte han använde alla cymbaler som var riggade i ramen runt honom men det var mäktigt att se honom piska skinn i sin ”bur”.

Udos säregna röst åldras som ett fint vin. Han sätter sitt klassiska låga skrik i början av Back To hell och rösten blir bara bättre och bättre med tiden och efter nästan två timmar lång svettig konsert så kan man inget annat än imponeras åt den lille mannen med den stora rösten. Efter den obligatoriska avslutningen med tre Accept covers så strömmar Pippi Långstrump ut genom högtalarna på tyska och det är underbart att känna av Udos humor. Nu önskar vi (kanske Udo med) att U.D.O. återkommer till Folkets Park för en spelning på Helgeåfestivalen inom en snar framtid.

Speltid 109 minuter

Notis: Vår fotograf fick stränga order från U.D.O. Hon fick inte fotografera under de tre första låtarna alls! Men under resterande arton låtarna fick hon stå framför räcket och fotografera hur mycket hon ville! Udo är speciell utan tvekan.

Setlist:
STEELHAMMER
KINGS OF MEAN