DEF LEPPARD & Mustasch, Hardcore Superstar @ Sofiero Helsingborg 2/7-13 | FESTIVALPHOTO

DEF LEPPARD & Mustasch, Hardcore Superstar @ Sofiero Helsingborg 2/7-13

Sveriges finaste konsertområde. Klarblå himmel och en underbar nostalgisk kväll.

Sofiero i Helsingborg ställde upp med att erbjuda Storbritanniens största mjukisrockare - Def Leppard. Ett band som sålt över 100 miljoner skivor! När jag först klev in på det unika parkområdet så kändes det hur lugnet och harmonin svepte förbi mig varsamt. Massor av glada människor var samlade och hade slagit sig ner på en picnicfilt och hade trevligt. Familjer, ungdomar och fans som följt Def Leppard genom hela deras karriär, stod och trampade ivrigt i väntan på att deras idoler skulle stiga på den väl placerade scenen. Men först skulle de få beskåda två av Sveriges populäraste och mest flitiga liveband. Hardcore Superstar och Mustasch.

DEF LEPPARD
Väntan på att de äntligen skulle gå på scenen trappade upp ivern. Plötsligt hör man i högtalarna att deras flyg blivit försenat och att dem precis kommit fram. Så väntan blir bara längre och längre. Teknikerna på scenen roar sig under tiden med att ha plektrumkrig och kastar plektrum tvärs över scenen och på varandra. 22.35 bär det äntligen av. Introt ljuder och ut på scenen kommer fem överlyckliga engelsmän. De börjar förvånansvärt men briljant med att köra en cover på Sweets Action! Rätt kaxig inledning som leder dem vidare på en matta med klassiker som kretsar runt deras storhetstid med plattan Hysteria från 87.

Första riktiga Del Leppard låten, Animal får publiken att överhätta. Det sjungs med friskt och det är skön stämning. Nu förstår jag varför publiken tidigare var stillastående. De sparade sina krafter för att satsa allt under Def Leppard. Orken höll i sig och Def Leppard höll ett bra grepp om publiken hela konserten igenom. Klassikerna avlöste varandra och låtar som Foolin och Make Love Like A Man gjorde en knäsvag.

Ljudet är riktigt bra på Sofiero och Elliotts röst är underbar. De har roligt på scenen och den karismatiske basisten Savage sveper den ene sportdrycken efter den andre, då han ständigt seglar över hela scenen. Gitarristen Vivian Campbell som nyligen gick ut med att han hade cancer men såg lika pigg ut som vanligt. Elliott showar och grimaserar mot sina bandmedlemmar och har säkert glömt bort allt strul med flyget då han verkligen lyser av glädje.

Hysteria är magisk och om publiken var vaken innan så är dem på toppade nu!

På grund av strulet med flyget som gjorde dem försenade på scenen så fick de korta ner setet något till bara 75 minuter. Avslutande Photograph och vildsinta Wasted satte punkt för en makabert galen kväll på vackra Sofiero i Helsingborg.

Spelningen var utan tvekan den bästa undertecknad sett med dem på sju år. Allt klaffade. Ja förutom speltiden då! Snygg scen och ljussättning. Fantastiskt ljud. Kärlek mellan band och publik. Trevliga vakter och perfekt väder. 4/5

INTRO
ACTION (Sweet cover)
ANIMAL
FOOLIN´
MAKE LOVE LIKE A MAN
ROCKET
LOVE BITES
HYSTERIA
WOMEN
ARMAGEDDON IT
POUR SOME SUGAR ON ME
LET´S GET ROCKED
-------------------------
ROCK OF AGES
PHOTOGRAPH
-------------------------
WASTED

HARDCORE SUPERSTAR
Först ut för kvällen var Hardcore Superstar som fick 40m minuter till sitt förfogande och satsade bara på säkra kort och en ny låt från senaste plattan. De inledde med partylåten Moonshine. Direkt märks det vilka publiken är där för! Publiken är stillastående och tråkiga. Jocke (sång) med manskap sliter järnet för att få igång den tråkiga publiken. Under Last Call For Alcohol anstränger sig Jocke med att få med publiken i refrängen men det är bara första raderna som är med på refrängen. Ljudet är riktigt bra Harccore Superstar gör vad dem skall och levererar verkligen. 3/5

MOONSHINE
BAG ON YOUR HEAD
LAST CALL FOR ALCOHOL
KICK ON THE UPPERCLASS
GUESTLIST
DREAMIN´ IN A CASKET
ABOWE THE LAW
WE DON´T CELEBRATE SUNDAYS

MUSTASCH
Mustasch med Ralf I fronten som många idag känner igen från melodifestivalen såg lite tillbakadragna och nertonade ut. Ralfs lek med publiken kändes inte så kärleksfullt denna gången utan mer påklistrat. Det tog några låtar innan de kändes mer avslappnade och de improviserade skämten började hagla. I Don´t Hate You från senaste plattan får igång Ralf på allvar och hans ben får liv och lyckas med dem galnaste dansstegen! Han flörtar ständigt med kamerorna och blinkar och grimaserar eller så står han och juckar på deras tekniker som ständigt hjälper Jejo med att rätta till trumsetet på podiumet. Helsingborgs-trummisen Jejo kantras ständigt av problem då han slår omkull cymbaler och hi hattar p.g.a. sin vildsinta skinnmisshandel under blytunga låtar som Down In Black, I Hunt Alone och Bring Me Everyone. Stam på bas står mest på sin vänsterkant och tar sig igenom spelningen utan någon minsta ansträngning. Mustasch levererade säkra kort som

Under sina 45 minuter hade de än mer problem med publiken mot vad Hardcore Superstar hade. Det kändes som publiken bakom mig hade somnat helt. Det var ganska uppenbart vad den stora folkmassan stod och väntade på. 3/5

BLACK CITY
DOWN IN BLACK
MINE