Raised Fist @ KB Malmö 10okt | FESTIVALPHOTO

Raised Fist @ KB Malmö 10okt

Review254_Foto_Kristian_Gullner

Efter en sommar av festivalturnerande och skivsläpp av ett femte studioalbum, intar det norrländska bandet Raised Fist KB för en kväll. Med hardcore i hjärtat och adrenalin i kroppen drar de med publiken i sin energiska liveakt. Trots att de har spelning en kväll då många hellre sitter inne och tittar på fotboll (Sverige- Danmark) är KB ändå fylld av engagerade fans som bildar moshpit redan vid första riffet av ”You Ignore Them All”, från ett av deras föregående album.

Sångaren Alexander Hagman underhåller med mellansnack som är både humoristiskt och ärligt. Hans favoritreplik under kvällen var helt klart ”tack som fan”, medan han glatt skaka hand med alla fans längst fram. Detta gör att gränsen mellan scenen och publiken flyter ihop och relationen däremellan blir på topp, då många trogna fans är välkomna upp på scen för att sedan hoppa ut i publikhavet för att surfa lite.

Setlistan för kvällen var en salig blandning av både gammalt och nytt. Det som gick hem bäst hos publiken var de nya låtarna ”Friends and Traitors ” och ”They Can’t Keep Us Down”, vilka höll hög klass. Dessa låtar bjuder på mer old-school hardcore med snabba riff, i jämförelse med låtar som ”Perfectly Broken” och ”Hertz Island Escapades” som är mer metal influerade. Överlag var sången och instrumenten bra mixade på de korta och intensiv låtarna, något som inte alltid förverkligas i KB’s lokal.

Eftersom jag missade förbanden bl. a Pilgrimz från Danmark kan jag bara konstatera att de gjorde ett bra jobb med att tagga till publiken inför Raised Fist. Känslan var nämligen på topp när norrlänningarna gjorde entré.

Raised Fist är ett liveband av hög klass, som du inte får missa! (Ett tips: det gäller att ha bra kondition för att hänga med i svängarna!)

Setlist ca 70min
You Ignore Them All