Tuska Open Air 2009 | FESTIVALPHOTO

Tuska Open Air 2009

Det var med solsken och värme som Tuska Open Air öppnade sina portar i Kaisanniemiparken i centrala Helsingfors. 28 000 besökare samlade festivalen som ordnades för tolfte gången. Festivalen bjöd i år sina besökare på huvudbanden Immortal, Suicidal Tendencies och Volbeat.

Finlands största metalfestival öppnade i år sina portar för den metaldiggande delen av befolkningen den 27 juni. Festivalen var inte slutsåld detta är, men arrangörerna har meddelat att de är ytterst nöjda över festivalens 28 000 besökare. Folket trivdes, musiken ljöd och alkoholen förtärdes i ohyggliga mängder - precis som det ska vara det vill säga.
Till skillnad från det flesta andra festivaler har Tuska Open Air ingen camping, men erbjuder istället sina besökare efterfester på tre olika klubbar i stan - Nosturi, Tavastia och Virgin Oil där folket fortsätter festa till tidiga morgon. In på festivalområdet får du även ta in sprit och alkohol i "rimliga mängder". Vad som är rimliga mängder för metalfans är väl en bra fråga.

Det var ett digert utbud på band som erbjöds detta år. Ett av banden som festivalen var mest stolta över att presentera var norska blackmetalbandet Immortal. Immortal skulle ha spelat på festivalen redan 2004 men ställde in.
Andra stoltheter som erbjöds var All That Remains, Sabaton, The Faceless, Parkway Drive, My Dying Bride och Volbeat för att nämna några. Bästa energin på scen bjöd definitivt australiensiska Parkway Drive på. Det var moshar och händer i luften hela showen igenom. Röstmässigt sätt var det det grekiska powermetalbandet Firewind som sannerligen imponerande.
En ytterst glad överraskning på scen var Volbeat. Det danska "Elvis-metalbandet" bjöd även publiken på en låt som aldrig spelats live innan och som kommer att dyka upp på deras inkommande platta.

Festivalhelgen innehöll så mycket mera än vad man kan förklara med ord. Festivalen rekommenderas varmt till folk som kommer till en festival både för stämningen och musiken. Allting är bra arrangerat och allt löper som det ska. Banden börjar i tid och allt går relativt lugnt till trots den allmänt höga promillehalten bland besökarna.
Det finns gott om billiga boplatser för en helg i Helsingfors och du åker lätt över från Sverige till Helsingfors med Finlandsfärjorna. Tröttnar du på metalmusiken kan du alltid spendera en del av helgen som vanlig turist. Känn dig ytterst välkommen på Tuska nästa år, du kommer knappast bli besviken. Detta är finsk metalmusikkultur när det är som bäst - avslappnat, roligt men fram för allt underhållande.

Writer: Malin Valtonen