SABATON + Raubtier & Dynazty @ Mejeriet Lund 13/12-12 | FESTIVALPHOTO

SABATON + Raubtier & Dynazty @ Mejeriet Lund 13/12-12

Review2244_20121213_Sabaton-Mejeriet---Lund-_6403

Folkkära Sabaton bjuder på humor, spelglädje och en sjuhelsikes show.

Sabaton är ute på sin gigantiska Swedish Empire Tour som tar dem runt hela världen. Hur de orkar hålla igång som duracell-kaniner kväll efter kväll är ett mysterium.

Efter två intron varav ena var den fantastiska covern på Status Quos Into The Army Now, som likväl hade kunnat framföras live, klättrar publiken nästan på väggarna i all sin iver! När såväl dalmasarna for ut på scenen och smäller av med Ghost Division tänds det en gnista mellan bandet och publik som inte kommer släckas under hela kvällen. Mejeriet i Lund är slutsålt och visar verkligen varför scenen är populär bland artisterna med sina olika avsatser och balkonger.
Sabaton får en helt annan kontakt med publiken än de är vana vid, då de nästan kan se ansiktet på vartenda en i publiken. Strålkastarna värmer i vinterkylan och scenen består nästan av en enda stor ramp! Det är trångt och närgånget. Trots det for Jocke och övriga i bandet för den delen, runt på scenen som ett yrväder.

Trummisen Robban Bäck har precis fått en liten Sabaton-bebis så under sin pappaledighet så har ingen mindre än Sowy Shaw hoppat in för att avsluta turnén med Sabaton. En av Sveriges absoluta största geni inom metalvärlden. Han syns bra på dett upphöjda trumpodiet och det är en fröjd att se denne mannen med sina bläckfiskarmar piska skinn under en hel konsert. Han ger verkligen Sabaton ett livligare och fylligare ljud.

Sabatons senaste skiva gjordes i två versioner. Svenska och engelska. Denna kväll på Mejeriet får vi hela sex stycken framförda på svenska. Först ut var Gott Mitt Uns och publiken visade sin uppskattning med att hoppa runder och moshar! Karolinens Bön är tidigare bara framförd på engelska och nu fick Lundaborna den i svensk förpackning. Eller snarare skånsk! Jocke försöker sjunga låten inledningsvis på skånska och det är stor humor. Men han gör även skillnad på att skånska inte heller är svenska! Humorn är på topp och det skämtas friskt mellan låtarna. Jocke plockar t.ex upp en skylt som tjejerna står med längst fram. På den stod det att de ville röra gitarristen Chris hår. Så Jocke ”tvingar” Chris att slänga av sig gitarren och hoppa ner i diket och låta tjejerna dra fingrarna genom sitt hår.

The Hammer Has Fallen (nej det är ingen Hammerfall-låt) bjuder på en helt annan lugnare ljudbild när Jocke sätter sig bakom pianot. Hans röst gör sig inte bäst till dessa lugna partier uppbackade av akustiska gitarrer, men på något vis lyckas han få det att låta bra i alla fall! Låten inleds skämtsamt med Van Halens Jump och Jocke försöker förklara känslan och vad hårdrock är. ”Hårdrock är som när två vuxna gör något tillsammans när de tycker om varandra väldigt mycket”.

Publiken fick tyvärr välja mellan två utvalda låtar. (Varför inte spela båda?) Den ena var Into The Fire och den andra var Attero Dominatus. AD fick givetvis den större delen av publikens jubel. En misslyckad crowdsurfare försöker friskt segla över publiken framför scenen men misslyckas då han sparkar alla i sin väg innan han faller handlöst mot marken som en klubbad säl.

Poltava och En Livstid I Krig är två av de svenska favoriterna. De är tunga och energiska. Det syns dessutom på publikens respons att Sabatons val att göra senaste skivan på två språk var ett genidrag. Responsen är enorm.

Facit är att Sabaton orkar dra och pressa sig igenom murar och hat med sina starka och historiska låtar på svenska. Det är känslofullt och kraftfullt. De får gärna skriva mer material på svenska framöver.

Att de är redo att vara en av headlinerna till Metal Town nästa år bevisar de denna kväll i Lund. Var detta då sista gången vi såg Sabaton på Mejeriet? För nu har de verkligen vuxit ur sina kläder. Men kanske håller de vid sin tradition och återvänder 2014 för att följa "vart annat år mönstret".

Till support hade Sabaton Raubtier och Dynazty.

Raubtier är nog det smartaste supportbandet Sabaton någonsin haft och kommer ha. Särskilt nu när Sabaton sjunger på svenska i vissa låtar. Banden kompletterar varandra väldigt bra. Raubtier hann med mycket under sina 45 minuter och börjar blytungt med Det Finns Bara Krig och Sveriges Elit.
Om Sabaton hade det trångt på scenen hade Raubtier det ännu sämre. Hulkoff kunde inte ta sig förbi det armerade trumsetet som stod mitt på scenen längst fram. Så han fick nöja sig med att parera mellan två mickstativ på höger sida, istället för att springa från hörn till hörn som han brukar göra. Måsta varit frustrerande! Publiken är skogstokig och moshar, hoppar och skriker med. Basisten Jonas Kjellgren kan klyva ved med sina aggressiva slag med basen och trummisen Mattias ångar på för fullt. Det gick vilt till.

I låten Världsherravälde dyker otippat Snowy Shaw upp på scenen och spelar på en truma och körar. Riktigt bra version.
Norrlänningarna visar även dem prov på humor även om man knappt förstod hälften av det käre Hulkoff klämmer ur sig.

Dynazty som öppnade denna afton kändes malplacerade mot de andra två krigiska maskinerna med sin Europe influerade glamrock. De var lika tråkiga som vanligt. Det känns som om de mer försöker se snygga ut på scen än att spela bra musik. De har en klassisk "förbandsstämpel" som nog kommer sitta i ett bra tag framöver. Framförallt när de presenterade sitt nya material som var precis lika mediokert som massproducerade måndagsexemplater Lights Out! Det var verkligen Lights Out av illamående när de lämnade scenen!

SABATON:
Intro IN THE ARMY NOW
Intro THE MARCH OF WAR