HAMMERFALL @ KB Malmö 11/3 2012 | FESTIVALPHOTO

HAMMERFALL @ KB Malmö 11/3 2012

Prick kl.21 så drar introt till Patient Zero igång. KB är infekterat av HammerFall-sjukan!

HammerFalls nya fläskiga ljudbil slår rakt mot en som en taskig käftsmäll. Ljudet är rent och tydligt. Cans sång hörs riktigt bra och är väl mixad med instrumenten. HammerFall är ute på en intensiv klubb-turné för att komma sina fans riktigt nära. Det finns inget kravallstaket och det blir en fantastisk känsla av gemenskap mellan band och publik.

Det är en fröjd för ögat att se Anders jonglera med trumpinnarna och gitarristen Pontus Norgren gå fram till scenkanten och dra ett solo och får det att se hur enkelt ut som helst då han ser helt avslappnad ut. Oscar står som en mindre virveltornado i sin läderrock medans Fredrik Larsson står bredbent och piskar skiten ur sin bas. HammerFall som nyligen kunde ses i SVTs Hårdrockens Historia bjuder verkligen på sig själva och Cans är lyckan själv på toppenhumör.

Cans håller glada mellansnack och flörtar med publiken och stämningen är verkligen på topp. Efter att ha bränt igenom old school klassiker som Heeding The Call, Steel Meets Steel, Renegade så kan man inte vara annat än nöjd. Scenshowen är rejält nerbantad. Den är nollställd mot vad vi normalt är vana att se mad HammerFall. Det känns helt rätt för HF suger åt sig all uppmärksamhet och visar att ett rockband kan röja järnet utan en massa attiraljer.

One More Time från senaste alstret Infected. En låt som växer för varje konsert och som spikat fast sig i setlisten. Den har allt en HF livelåt skall ha. Tunga riff, en patrullerande Anders bakom trummorna och en rak och enkel melodi. Precis som de sjöng - one more time så kör de en sista låt. Avslutande Hearts Of Fire sätter punkt för denna nästan 90 min långa afton.

HammerFall som spelar på arenor. Headlinar stora festivaler och syns på TV hela tiden, visar prov varför de en gång blev så stora. Var allt började.
Nu ställer vi oss bara frågan. När får vi se HammerFall på en klubb igen efter denna turnén?

PATIENT ZERO