MOGG | FESTIVALPHOTO

MOGG

MOGG är tillbaka på metalscenen i Umeå

Rock –SM deltagarna från 1979 gör bejublad comeback i spanskan på Scharinska. Bandet har under många år avböjt alla erbjudanden till reunion. Bandet hade ambitioner med skickliga musiker och gjorde enligt mig riktigt bra metal. De slog igenom stort i början på 80-talet tillsammans med band som Gotham City och Witch. En norrlandsturné gav MOGG blodad tand och de siktade mot Stockholm. Med sångaren Jonny Lindkvist (nuvarande Nocturnal Rites) så hade de en gyllene pipa i förgrunden. Låtmaterialet var starkt men bandet var inte riktigt enade. De spelade in några singlar utan att slå igenom. Klimatet var dock tufft med band som Europe härjade i Sverige och så småningom världen. När bandet var i Stockholm kom de i kontakt med en manager som ordnade med den så efterlängtade Los Angelesvistelsen.

Bandet kämpade och slet utan resultat, tiden i USA blev inte som de hade tänkt sig! Bandmedlemmarna ansåg att MOGG var ”världens fattigaste band” . De åt uppblött tidningspapper till middag och försörjde sig med att spela in porrfilmsmusik. I min värld hade MOGG lyckats om det fått med Jonny till Los Angeles, det tror jag är bandets största förlust inför USA äventyret? Nu blev det inte så men nu är det alltså dags för comeback och det vet man aldrig vart det kan sluta. Tyvärr var mina prioriteringar på andra håll under MOGGs storhetsperiod. Jag lyckades aldrig se dem då men nu har jag upplevt en magisk spelning med dem. Jag har länge haft dem på CD och nu är den kopierad så MOGG kommer alltid att leva!
Källa: umearockcity.com, Daniel Nordström/folkbladet.nu

Vilken fest, MOGG
Ett av Umeås tidigaste metalband äntrade återigen scenen i Umeå. Ett kärt återseende för publiken i ett utsålt Spanskan på Scharinska. Jonny Lindkvist greppade återigen mikrofonen i det mytomspunna bandet som han lämnade 1988. Efter många års kamp lyckades de aldrig slå igenom på de stora scenerna. Förväntningarna var stora, det lyste i ögonen på de närvarande. Gensvar fick MOGG direkt från sina kompisar och andra lyckliga som kom över en biljett. De drog igång sin första låt som var ”Scratch my back” som var bandets första låt på 80-talet. Lite nervösa verkade dem men det är ju inte konstigt efter så lång frånvaro. De blev tightare ju längre spelningen varade.

Mellansnacket bestod av gamla historier om handikapptoaletter, kompisar, hela eller halva vinpavor och vad som gjordes på Nydala i ungdomen. Thomas Carfors bytte gärna scenkläder och smaksatte Jonnys vatten med lite fotsvett från sin borttappade strumpa. Till publiken och min glädje kom ”Turn of the light” och MOGG slappnade av en del. En akustisk ”Fool in the city” gjorde att vi mådde ännu bättre och leendena ville aldrig avta. De laddade med ”Lay down” och ”Shout” följde alldeles efter. Bandet avrundade med öppningslåten och lovade att komma ut och efterfesta med publiken.

Den store mannen är dock Jonny Lindkvist, vilken röst och rutin han besitter sådär 23 år senare. Jag tror att, om han åkt med till Los Angeles i slutet på 80-talet så hade bandet varit bland de största. Ingen var besviken, för mig och många andra är MOGG hjältar! Visst blev det efterfest!

Fakta
MOGG 1981-1995 Umeå, Stockholm och Los Angeles
Nuvarande medlemmar: Jonny Lindkvist/sång, Thomas Carfors/gitarr, Bobby Valerie (Fd Eriksson)/bas och Jan Eklund/trummor, Patrik Andersson/Fantomengitarr