ANVIL @ KB Mlamö 29/11-11 | FESTIVALPHOTO

ANVIL @ KB Mlamö 29/11-11

A one. A two A Fuck You! -Lips

Kultförklarade kanadensiska Anvil öppnar överraskande och oväntat bara tio minuter efter att usla förbandet Crimes Of Passion slutat plåga oss. Belysningen hann inte ens dämpas inne på KB! Lips var så ivrig att komma igång. Den fullständigt galna Lips springer ivrigt rundor på scenen själv och kör lite solo, skriker i micken på gitarren och är helt överväldigad av att få spela inför de skånska fansen inne på KB.

När väl övriga medlemmar kommer in på scenen och kör igång så visar läder-piraten Robb Reiner på fantastiskt livligt trumspel. Basisten Glenn Five, medlem sedan femton år tillbaka är riktigt cool och ger djup till bandet. Att galenskapen själv personifierad - Lips är en tvättäkta underhållare och bra frontman är det inget som helst snack om. Sen att han fortfarande inte lärt sig spela bättre gitarr än 1984 är en helt annan sak. Han bjuder på hela registret och trots hans inte fullt så utvecklade gitarrkontroll så låter det riktigt bra.

Anvil är oldschool och inget band skulle kunna komma i närheten av att kopiera dem. Att de äntligen lyckats få ut en ny skiva är fantastiskt och fyra av dessa levererades denna kväll. Titelspåret Juggernaut Of Justice låter väldigt mycket Anvil men favoriten måste vara hysteriska jazzdängan Swing Thing! Lips byter gitarr och börjar med att sätta sladden till gitarren på tungan för att ladda sitt batteri! Swing Thing bjuder på makalöst uppträdande med galet jazzigt trummande, tuggande gitarr och en Lips som är så glad att tänderna nästan ramlar ut eftersom att han ler så mycket samtidigt som han sjunger.

Mest minnesvärda som publiken tog med sig hem var det lika galna gitarrsolot (ett av många) när Lips tar fram sin klassiska erotiska vibrator!

Den större delen av publiken som inte sett Anvil tidigare tappade hakan eller skrattade ihjäl sig! Lips gestalterar med gitarren och dildon till publikens förtjusning. Solot fungerar både för ögonen som för öronen. Men så har Lips gjort detta så många gånger förr. Solon är något som återkommer mycket under Anvils 50 minuter långa spelning. Det är gitarrsolon mellan låtarna och i låtarna. Något som kan tänkas vara en dödssynd. Men när det gäller dessa kanadensarna så är det fullt acceptabelt för det är både kul och bra.

Avslutande Metal On Metal, deras största och enda stora kommersiella hit levererar klassisk rak heavy metal. Rakt och enkelt men allvaret uteblir.

Anvil gör sig helt klart bäst på klubbspelningar där de får komma nära publiken. Det är här de klär sig bäst och får den respons de förtjänar. Svårt att hitta andra rockband som är lika entusiastiska och nöjda som Anvil är idag efter så många år i motvind.

March of the Crabs
666
Juggernaut of Justice