Syster Sol + General Knas @ The Tivoli, Helsingborg, 30/9-11 | FESTIVALPHOTO

Syster Sol + General Knas @ The Tivoli, Helsingborg, 30/9-11

För er som inte känner till Syster Sol så är hon grundare och sångerska i det svenska reggeabandet Livelihood, men sedan 2008 är hon den första etablerade svenska sångerskan inom reggeagenren.

Och för er som inte känner till General Knas så är han en svensk reggeamusiker som är känd för sin mörka sångstil. Han var även medlem i nu mera nedlagda reggeabandet Svenska Akademien.

Även om ni inte vet vilka dessa två artister är så ska jag förklara det med General Knas egna ord; Reggea på Svenska.

Syster Sol:

The Tivoli är en ganska liten och intim scen! Den rymmer ungefär 150 – 200 människor. Även om det är en liten skara människor i lokalen så är kärleken större här än någon annanstans i Helsingborg stad.

Högtalarna spottar ur sig sköna reggealåtar och alla dansar.
Så fort Syster Sol kommer upp på scen så skapar hon en sådan intensiv energi i lokalen att publiken blir genomsvettiga redan efter första låten.
Syster Sol står inte still en enda sekund, hon slingrar sin kropp runt i luften samtidigt som hon framför sina politiska texter om orättvisor runt om i världen. Hon sjunger både på engelska och svenska.
Syster Sol har ett väldigt sentimentalt, charmigt och äkta mellansnack där hon förklarar sin kärlek till hela publiken, till Helsingborg! Hon berättar även om att vissa låtar uppkommit då hon varit kär för att sedan ha insett vilka småfel killen hade. Som att han till exempel aldrig plockade upp sina strumpor från golvet eller tog ut soporna. Hon försökte förändra honom men kom fram till att man aldrig ska försöka ändra någon. Då har man istället två val, stanna eller gå.

Som förband funkar Syster Sol väldigt bra! Hon får igång publiken med sin intensiva energi och känsla.

Efter att Syster Sol har gått av scenen så dröjer det tjugo minuter tills…

General Knas:

… några musiker går upp på scenen och ställer sig framför sina instrument. Musiken som strömmar ut ur högtalarna tonas ner och man hör någon från scenen skrika General Knas, bandet kör igång med snabba reggea beats. Efter fem minuter kommer General Knas upp på scen och om det fanns någon som var immun mot Syster Sols energi och satt ner under hennes konsert så ändrar General Knas på detta, alla börjar dansa och värmen i lokalen höjs med minst tio grader.

Det är mycket nytt vi får ta del av ikväll! General Knas senaste skiva Kärlek och Revolt släpptes den 24e augusti 2011.
Hela åtta låtar spelas utav den och man märker verkligen hur hängivna fansen är då de flesta kan sjunga med i varenda en.
General Knas är på gott humör idag, han har alltid ett leende på läpparna som smittar av sig och hans kontakt med publiken är slående. Han verkligen tar ögonkontakt och håller kvar den länge som om han sjunger just för dig. Här kommer även The Tivolis intima scen till rätta! Det finns inget kravallstaket mellan publik och scen så ibland står General Knas bara någon centimeter ifrån publiken.

Några låtar in i konserten berättar General Knas att nästa låt handlar om en liten hobby han har, nämligen att röka Cannabis. Hans senaste singel, 12/12 drar igång och publiken blir helt galna. En kul sak angående den här låten är att General Knas hamnade på förstasidorna, då han tillsammans med pressreleasen av 12/12 skickade en påse hampafrön till DNs kulturredaktion.
I slutet av låten ber General Knas sitt band att spela andra versen igen, han uppmanar även publiken till att sjunga med. Versen går såhär:

“Jag röker cannabis när jag mår bra, när jag mår piss. Rullar de i spliffen, kompis ingen kompromiss. Jag röker cannabis, se de syns i mitt piss. Fråga kommisarien kompis, ingen kompromiss. Jag älskar cannabis, bara kärlek ingen diss. Att jag skulle sluta kompis, ingen risk. Jag odlar cannabis de e min business, högsta kvalité kompis ingen kompromiss”

Sedan vad ni tycker om sådan här “propaganda” inom musik, det är åsikter ni själv får stå för! Personligen tycker jag att det är modigt när artister vågar stå för deras åsikter och inte backar för att passa in i ett visst musik “fack” om vad texter får innehålla.

Även om 12/12 får publiken att gå helt berserkargång så är det inte förrän General Knas frågar publiken om de känner till ett litet band kallat Svenska Akademien och att han tänker dra iväg några verser. Det blir ett litet medley där General Knas sätter ihop delar av Snapphaneklanen, Vakna och slutar i ABC från den senaste skivan Kärlek och Revolt. Det är också under det här medley som publikens energi är på max!

Det är mycket politik prat från General Knas, om alla orättvisor i samhället. Att kärlek är väldigt viktigt. Det blir även väldigt sentimentalt när han berättar att han inte hade varit där han är idag utan sina vänner! Och för att hedra dessa människor har han skrivit en låt till dem, En god vän! Det blir extra känsligt när General Knas uppmuntrar publiken att hålla om sin bästa vän samtidigt som han vänder sig åt sitt band och sjunger sista versen riktat mot dem.

Andra höjdpunkter från General Knas är ett väldigt schysst solo från gitarristen Johannes under låten Svensk Reggae Anthem där han helt plötsligt sätter gitarren bakom huvudet och lirar som en Gud.

Det som genomsyrar både General Knas och Syster Sol är kärlek, värme, energi och en intensiv spelglädje. De älskar båda två att stå på scen och det är just precis vad de gör tillsammans under de två sista låtarna. Syster Sol berättar att hon inte fick uppträda i ett barnprogram på tv då hennes låt Mad Mad Mad skulle bli cencurerad. Medan Linda Sundblad kan uppträda i samma program minimalt klädd. Därför skrev hon Kärleksrevolt i protest mot detta som är kvällens sista låt!

Det hade räckt med General Knas för att kvällen skulle bli en fullpoängare! Nu får vi även ta del av Syster Sol vilket inte är fy skam.

Bäst ikväll: Svenska Akademien medley, 12/12 och Johannes grymma solo under Svensk Reggae Anthem
Sämst: Att det tog slut!