Join Festivalphoto at Faceboook
Follow Festivalphoto at Twitter
Watch our festival videos at Youtube
Follow Festivalphoto at Instagram
Ulver fångar Brew House, Göteborg 3/2 | FESTIVALPHOTO
 

Ulver fångar Brew House, Göteborg 3/2

 Betyg

Det är med totalt noll förväntningar jag kliver in på Brew House ikväll. Jag har hört så gott som ingenting med Ulver, men blev nyfiken när jag hörde att de började som black/folk metal, för att sedan övergå till något slags ambient/avantgarde-elektroniskt. Hur kan detta låta?

Jag kommer in precis när bandet börjat spela och möter ett 100-tal blickstilla människor med ögonen mot scen. Det är alltså ingen stor skara som har kommit för att se Ulver, men alla verkar fängslade. Istället för back drop har man arrangerat ett bildspel som går genom hela spelningen. Först finner jag detta ganska störande och vet inte om jag ska titta på duken eller lyssna på musiken. Men allteftersom inser jag att dessa två kompletterar varandra. Vi får se allt mellan himmel och jord; naturbilder, moln i rörelse, stadsmiljöer, simhoppare – och bilder från nazisternas fångläger, heilande folkmassor, blod och ockulta symboler.

Musiken då. Vissa låtar består enbart av keyboards och programmering, och det är här jag inte kan bestämma mig för om musiken är fantastisk eller outhärdlig. Det blir för mig bara ljud och jag har nog för ont om tålamod för att kunna njuta av det. Men ju mer jag lyssnar inser jag att jag förmodligen bara för tillfället är i fel sinnestillstånd. För stämningsfullt är det helt klart. Det är drömskt, mörkt och dystert. När musiken blandas med både trummor, percussion, gitarr och sång, då är det faktiskt riktigt bra. Det är välspelat och känns som att det kommer rätt från hjärtat. Bitvis blir musiken dramatisk och när den ackompanjeras av det fängslande bildspelet i bakgrunden, då blir det riktigt mäktigt och jag får faktiskt rysningar på benen…

Varken karisma eller mellansnack är ju att tala om. Men jag antar att det är halva grejen med Ulver, det hade nog förstört hela upplevelsen med avbrott. Bandet lyckas i vilket fall fånga publiken genom hela spelningen. Efter ett blygsamt ”mange takk” från sångaren går bandet av scen, men applåderas tillbaka in igen. Det var tydligen inte förväntat då de inte hade något extranummer planerat, så efter lite förslag från publiken ger de ett improviserat sådant. Och hela Brew House är stilla. Snacka om att kunna fånga människor.

SPELLISTA
1. Eos
2. Let the children go
3. Little blue bird
4. Rock massif
5. For the love of god
6. In the red
7. Operator
8. Funebre
9. Silence
10. Blake
11. Hallways of always
12. Porn Piece
13. Like music
14. Not saved

Writer: Emily Lövstrand
I don't have Facebook


|Home|