Tokyo Blade Zaragon Rock Club Jönköping 31/10 | FESTIVALPHOTO

Tokyo Blade Zaragon Rock Club Jönköping 31/10

Review281_Tokyo_Blade

Så äntrade då Tokyo Blade scenen, Utan Andy Boulton! Stackars Andy hade hamnat på sjukhuset och fick hoppa av kvällens spelning, detta innebar att det inte blev någon intervju med Andy den här gången. Men dom 4 övriga medlemmarna i Tokyo Blade levererade ett helt sanslöst bra set! Nya sångaren Chris Gillen är röstmässigt ett fynd, han sjunger dessutom riktigt bra, även om han inte ser ut som en metal sångare! Basisten Frank Sapardi är nog en av dom mest energiska personer som jag sett på scen, han stod inte still många sekunder! Trummisen Lorezo Gonzales är också otroligt energisk på scen,däremot var ute och for spelmässigt ett antal gånger! Bitvis var likheten med mupparnas ”Animal” slående! Att Lorenzo älskar att spela trummor betvivlar jag inte en sekund,men hallå! Ni är ju faktiskt ett band! När han väl tar sig samman sen så blir det däremot riktigt bra! Och med tanke på att gitarristen Bryan Holland dessutom fick plugga in ett antal gitarr solon på ca 2 dagar pga Andy Boultons bortavaro, fixade dom det riktigt bra! Så det hela gick långt över förväntan. Faktum är att det är inte ofta man kan säga att en MK2 lineup är bättre än originalet, men i kväll var det bitvis så! Denna sättning gav helt nytt blod åt dom gamla klassikerna, ”Night of The Blade” ”Lightning Strikes” fick helt nytt liv, dessutom var ljudet riktigt bra denna kväll. Jag kan bara hålla med min kollega Mikael ”Miggo” Johansson som efteråt konstaterade att det delar av det här live setet hade aldrig original lineupen kunnat leverera! Tyvärr var som jag berättade tidigare Andy Boulton inte med,det märktes främst på gitarrljudet, då en gitarr bitvis saknades Men det är mycket starkt av dom andra att gå upp på scen och leverera som dom gjorde! Mycket bättre än väntat, att soundet har blivit hårdare än vad det en gång var, gör egentligen inte så mycket. Den som däremot hade väntat sig full 80 tals mundering med smink och jättefrillor blev nog grundligt besvikna, för i dag ser Tokyo Blade ut som ett ”vanligt” rockband, vilket i och för sig inte är hela världen, för det är ju faktiskt så att det är ju musiken som är det viktigaste! Och Tokyo Blade levererade en för öronen en fantastisk upplevelse med ett helt knippe underbart bra låtar!

Writer: Greger Lindblad