Eksjö Stadsfest 28 aug 2009 | FESTIVALPHOTO

Eksjö Stadsfest 28 aug 2009

Eksjö stadsfest 2009 gick av stapeln fredagen den 28:e aug invigningen på stora scenen med ”Fiesta Eksjös” egna husband stod på scen under hotfullt mörka moln, när invigningen var klar lagom till att ”Petter” skulle äntra scenen öppnade himmelens portar för fullt! I ca 30 min vräkte regnet ned på dom som trotsade vädergudarna vid den stora scenen på torget. Regnet upphörde i alla fall lagom till att ”Petter” avslutade sitt framträdande! Om det var ett tecken eller ej vet jag inte!

Tog mig bort till den lilla ”rockscenen” för att lyssna på kvällens första band,
”Guldgossen” som egentligen heter Ludvig Jansson, och kommer från trakterna runt Linköping, han hade en mindre hit med låten ”Cp Fingret” som spelades en del i radio, och att Ludvig Jansson har känsla för både melodier och texter visade han ikväll, det finns influenser från bla ”The Hooters” och det svänger på bra stundtals! Kort och gott lite trevlig svensk indiepop.

Nästa band att äntra rockscenen är ”Breakdown” från Eksjö,
Ett mycket ungt band som lirar hårdrock i samma anda som Guns´n roses, Skid Row med flera! Och dom bjuder på en intensiv liveshow! Bandets frontman jobbar verkligen häcken av sig! det är ruffigt, skitigt och stökigt som det anstår ett band i den sk ”sleaze” genren, bäst är dom då dom kör sina covers av Aerosmiths ”Mama Kin” och Skid Rows ”Youth Gone Wild” då är det röj till max! Bandets lokals fans hjälper också till att höja tempen längst fram vid scenkanten!

Sixsin från Jönköping står på tur, ännu ett ungt lovande band!
Musikaliskt sett ligger dom i samma land som Pantera, Paradise Lost mfl, och bandet har spelat in en demo i ”Crash Diet” studion, med eget material, dom har tryckt upp seriösa promoaffischer, repar 4 ggr i veckan! Ett hårdsatsande band med andra ord! Och visst kan dom!
Även om det var vissa missöden under kvällens spelning som att trummisens cymbal lossnade! Och lite annat strul så var det klart godkänt! Duktiga musiker och ett bra låt material, själva tyckte två av bandets medlemmar att det som dom sa ”lät skit”!
Fast den åsikten delades nog inte av dom som stod framför scenen då Six Sin spelade! Visst är det bra med självkritik till en viss gräns! Men men! Det här bandet har framtiden för sig!

Roffe Wikström, Museigårdens scenen.
En av festivalens höjdpunkter stod den gamle blueshjälten Roffe Wikström för!
Roffe som varit borta från musikscenen ett tag på grund av ryggproblem verkar vara tillbaka i gammal god form! Han levererar hårdsvängande Chicago blues på genuin svenska!

Med låtar som tar vitt skilda ämnen som religion, i ”Vi ska bygga en kyrka åt dom som inga gudar har” och som Roffe sa, en låt som dom flesta någon gång i livet kunnat identifiera sig med, ”inte en spänn på fickan”! blandas allvar med humor och sarkasm på ett briljant sätt! Roffes gitarr kvider mer än någonsin också! Och nu ska han tydligen ut på turné så missa inte swedens ”Mr Blues” för guds skull!

Sator. Museiegårdens scen.
Nästa höjdpunkt stod Borlänges punkstoltheter Sator för!
En liten förändring har skett i bandet, den att Kent Norberg som tidigare spelade bas numera spelar kompgitarr och basen hanteras av Heikki Kiviaho, som spelat bla. med Lisa Miskovsky och Whale. Sator går ut med gasen i botten direkt! Vi får både nya och gamla låtar och det tänder riktigt då Chips Kiesbye tar ton i Gamla The Zeros ”Black ´n´ White” från skivan ”Barbie-q-killers” så sätts standarden för resten av kvällen! Makalöst!!

Backyard Babies. Stora scenen torget
Jösses!! Så kan man sammanfatta det hela!! Backyard Babies äntrar scenen kl 23.45 och då är det fullt ös från första ackordet!!!
Det är få fotografer förunnat att få en sk ”linebox” i huvudet! Men undertecknad och 4 andra kollegor fick uppleva hur det kändes i fredags kväll!
Jag såg bara något som kom farande från scenkanten i vidvinkeln, och där stod vi med en kabel modell grövre med tillhörande linebox runt halsen! Det var Dregen som sparkade till boxen så att den flög! Två gånger dessutom!! Dregen lever verkligen ut till det som kan kallas milt vansinne då han står på scen. Rockmyten personifierad! Dregen är tillsammans med Angus Young det mest fysiska och svettiga som någonsin stått på en scen.
Backyard babies levererar ett högoktanigt set och får med sig publiken direkt, då det är ”nästan hemmaplan” för bandet. Och när ”Minus Celsius” ljuder ut så stiger tempen till plus celsius! Backyard Babies är en giftig rockmaskin, med förmodligen Sveriges vildaste gitarrist! Dregen må kanske inte vara någon mästergitarrist, men han liksom Keith Richards vet exakt hur man får i gång ett band.

Summan av kardemumman är att hela fredagen var mycket lyckad!
Några småmissar i planeringen, dvs att sätta 2 stora akter på olika scener samtidigt känns lite som dålig planering. Och tyvärr ställde Sävsjös ”Covered Call” in sin spelning. Synd för det bandet är något i hästväg då det gäller sk arenarock modell Mr Big, Van Halen etc.
Annars blir det toppbetyg för hela kalaset!
Jag kommer att besöka Eksjö Stadsfest nästa år med om bandlineupen håller samma klass som i år!

Writer: Greger Lindblad