Persuader | FESTIVALPHOTO

Persuader

Persuader 15 år!
Ett av Umeås stora metalband gjorde sitt första framträdande sen House of metal 2010.

Första skivan ”The Hunter” som ansågs vara bästa nykomling år 2000. ”Evolution purgatory” släpptes 2004 men fick inte samma genomslag. Det är snart sex år sen de släppte senaste skivan ”When eden burns”. Enligt mig den klart bästa skivan som fick strålande recensioner. På grund av många olika omständigheter så lyckades aldrig bandet få till det. Sångaren Jens Karlsson anses av många som en av de bästa med sin trashigt grymma röst. Dark Empire och Savage Circus är två andra band där hans stämma kan höras.
Medlemmar – Jens Karlsson/sång, Emil Norberg/gitarr, Daniel Sundbom/gitarr, Efraim Juntunen/trummor & Fredrik Hedström/bas
Källa: persuader.nu

Den trogna metalskaran stod som vanligt i baren innan konserten. Förväntningarna och spänningen kändes både i bandet som hos ca 150 metalheads. Strax efter 23:00 kliver bandet upp på scen till introt och kort efter kommer sångaren Jens. Bandet startar i ett furiöst tempo och får genast gensvar från publiken. De radade upp låt på låt och publiken sjunger med i de bekanta refrängerna. ”When Eden burns” är kvällens höjdpunkt, händerna är upp i luften och kalufser skakas för fullt. Glädjande nog så petade bandet in tre nya låtar i listan. I ”Love til death”, ”From the grave” och “Behemoth” fanns energi och spelglädje och man känner igen Persuader. Daniel berättade innan konserten att många spår var lagda och att de är i slutfasen av den nya skivan. Förhoppningsvis kommer den under 2012.

Bandet jobbar på bra men det känns som att det saknas något. Jag har hört bandet prestera bättre både på liknande och större scener. Kanske är det bara ringrostighet? Tyvärr passar inte Scharinskas spanska salen för den här sortens metal. Ljudet studsar mellan väggarna och framme vid scenen blir det rätt grötigt ljud. Många som stod längre bak i lokalen var riktigt nöjda och gav beröm till bandet. Avslutningen med en bandets bästa låtar ”The Hunter” gör att jag känner mig nöjd med kvällen.

Writer: Mats Söderholm